آیا شاهزاده هری محاکمه خواهد شد؟

© Toby Melville, Pool Photo via APПринц Гарри
Принц Гарри  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.01.2023
عضو شوید
نامشروع بودن گروه حاکم در افغانستان باعث می شود که ادعا و رد ادعای شاهزاده به محکمه رسمی و قانونی تبدیل نشود.
به گزارش اسپوتنیک، شاهزاده هری در کتاب خاطرات خود نوشته است که او در طی مأموریت خود در افغانستان 25 طالب را کشته است.
وی دوبار در افغانستان ماموریت انجام داده است. بار اول در سال ۲۰۰۸ و بار دیگر در سال ۲۰۱۳. او در پایگاه بسشن، مرکز نیروهای بریتانیایی در هلمند وظیفه انجام داده است.
وی درباره کشتن این 25 نفر گفته است که به آنها نه به عنوان مردم بلکه به عنوان مهره های شطرنج می دیده است.
Принц Гарри в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2023
شاهزاده هری: ۲۵ نفر را هنگام انجام وظیفه در افغانستان کشته ام
انس حقانی در عکس العمل به این خبر گفته است در تاریخ ماموریت شاهزاده هری طالبان هیچگونه تلفات نظامی در هلمند نداشته است و بر این مبنی ادعا می کند که افرادی که به دست شاهزاده کشته شده اند غیر نظامیان بوده اند.
با فرض بر حقیقت داشتن ادعاهای دو جانب سؤال این است که آیا این موضوع به عنوان یک مسئله حقوقی میتواند در محکمه با صلاحیت مورد بررسی قرار بگیرد و شاهزاده هری را بخاطر کشتن غیر نظامیان محاکمه کند؟
آقای اسدالله ندیم کارشناس نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت که اظهارات شاهزاده هری از نظر اخلاقی نادرست است و حتی مورد پسند خانواده سلطنتی واقع نشده است و به همین دلیل به مراسم تاجگذاری پدر دعوت نشد.
Восковые фигуры принца Гарри и его супруги Меган в музее Мадам Тюссо в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2023
شاهزاده هری از سناریوی تاجگذاری چارلز سوم خط خورد
وی اضافه کرد که از نگاه اخلاقی، شاهزاده کار درستی انجام نداده است چون در افغانستان در جریان جنگ نیروهای زیادی از کشور های مختلف در افغانستان جنگیدند و بازگو کردن این قبیل خاطرات باعث اغتشاش اجتماعی می شود.
آقای ندیم درباره اظهارات انس حقانی گفت که ادعای حقانی نوعی برخورد سیاسی با این موضوع است که تلاش بر این دارد تا طالبان و فعالیت های نظامی آنها را توجیح کند و بگوید که طالبان در برابر حملات نیروهای خارجی می جنگیدند.

امکان محاکمه شاهزاده وجود ندارد چراکه محاکمه رسمی با دید قدرت جهانی هم سویی دارد. شاهزاده هری با داشتن تابعیت آمریکایی و مصئونیت خانواده سلطنتی بعید است که به محکامه کشانده شود. کما اینکه ادعای وی بر کشتن طالبان بوده است و در زمان مأموریت وی کشتن طالب جرم پنداشته نمی شده است.

اسدالله ندیم  - اسپوتنیک افغانستان
اسدالله ندیم
کارشناس نظامی
آقای برنا صالحی، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت که اظهارات شاهزاده هری و انس حقانی در حد ادعا و رد ادعا است.

موضوع حقیقت یابی و به محکمه کشانی این موضوع ملزم به موجودیت نهادهای مسئول و مکانیزم معقول ( دولت ملی با مشروعیت بین المللی) است که هنوز در این مورد به چشم نمی خورد.

برنا صالحی - اسپوتنیک افغانستان
برنا صالحی
کارشناس سیاسی
با توجه به نظریات کارشناسان میتوان گفت که افغانستان در طول حضور نیروهای خارجی و مبازرات آنها با طالبان، عملیات هایی را اجرا کرده اند که در آنها افراد زیادی از دو طرف کشته شده اند و در جریان جنگ این موضوع یک امر بدیهی است.
اما اینکه شاهزاده هری با روحیه شهرت طلبی خود و با قبول کردن ریسک رانده شدن از خانواده سلطنتی در خاطرات خود از کشتن طالبان یاد کرده است، یک حرکت غیر اخلاقی است که اذهان عمومی را مغشوش کرده است.
اما او همچنان دارای مصئونیت های خانواده سلطنتی و شهروندی آمریکا است که هیچ کدام اجازه ادعای قابل دادرسی در محاکم بین المللی را به طالبان (یک گروه حاکم نامشروع) نمی دهد.
شاهزاده هری با بیان کردن این خاطرات، فرصتی را به طالبان داد تا اقدامات و تحرکات نظامی خود را بر علیه حضور قوای خارجی در افغانستان مشروع بدانند. اظهارات انس حقانی نمی تواند چیزی به جز یک برخورد سیاسی باشد و باعث پیگیری قانونی شود چراکه طالبان یک دولت مشروع به شمار نمی آید.
Britain's Prince Harry or just plain Captain Wales talks to a TV crew  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.01.2023
هری شاهزاده بریتانیا بعد از اعتراف قتل افغانها به خیانت متهم شد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала