کاظمی قمی: افغانستان میتواند مکمل اقتصاد ایران باشد

© @https://twitter.comکاظمی قمی
کاظمی قمی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2023
عضو شوید
کاظمی قمی می گوید: همکاری با افغانستان در حوزه های مختلف، به عنوان یکی از راهبردهای اصلی ایران مبتنی بر نگاه انسان دوستانه و اخلاقی_اسلامی و تامین منافع اقتصادی، در دستور کار دولت قرار دارد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری بازار، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان اضافه کرد: طبیعتا، به هر میزان این امکان وجود داشته باشد تا منافع دو ملت را از رهگذر همکاری های اقتصادی، انجام پروژه های مشترک، اتصال زیرساختهای اقتصادی میان دو کشور، توسعه همکاری های فرهنگی و علمی با توجه به اینکه ایران امروز حقیقتا در حوزه دانش بنیان جزء کشورهای سرآمد محسوب می شود و توسعه حوزه دانش بنیان در همه بخشهای اقتصادی اعم از پزشکی، کشاورزی، نانو و غیره در جمهوری اسلامی، نقش آفرین است، این آمادگی هم از سوی ایران برای تبادل این دانش و تکنولوژی با کشورهای منطقه و همسایه وجود دارد.
ریاست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اضافه کرد: به هر میزانی که وضعیت اقتصادی افغانستان رو به وخامت رفته و بحرانی شود، بر سیل حجیم مهاجرین به کشورهای دیگر به ویژه ایران افزوده خواهد شد. افزون بر این، وخامت اوضاع اقتصاد، فضایی را برای گروههای تروریسم در جذب افراد ایجاد می کند که حتی افرادی که تمایلی به حرکت به سمت تروریسم ندارند، اما در اثر فقر ناخودآگاه به چنین فضایی گرایش پیدا می کنند.
نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان بیان کرد: زمانی که درآمدها با روند کاهشی و نزولی مواجه می شود، طبیعتا در افغانستانی که یکی از بزرگترین کشورهای تولید مواد مخدر است، باید انتظار مشاهده افزایش تولید این مواد را داشت در حالی که خود این فقر اقتصادی، فشاری از جانب امریکا برای تحمیل اراده های نامشروع خود است. لذا، این موضوع می تواند هم برای مردم افغانستان و کشورهای منطقه به ویژه ایران آثار منفی در بر داشته باشد.
کاظمی قمی گفت: این مسئله را باید اعلام کرد که با توجه به منابع خدادادی و طبیعی خوبی که در افغانستان در حوزه معادن وجود دارد و شرایط آب و هوایی، اقلیمی و میزان زمینهای زیر کشت قابل مشاهده در این کشور، افغانستان، میتواند نقش اقتصاد مکمل را برای ایران ایفا کند.
وی افزود: به عنوان مثال، در کشور ما، امروزه، یکی از صنایعی که رشد قابل توجهی پیدا کرده و جزء کشورهای برتر در تولید شناخته می شود، صنعت فولاد است. بر همین اساس، ما می توانیم مشاهده کنیم که در برنامه پنج ساله کشور، میزان تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن در سال برسد. این موضوع، بدان معنا است که شما برای اینکه ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید کنید، به ۱۶۵ میلیون تن سنگ آهن نیاز دارید. حال، شرایط معادن ایران به گونه ای است که برای تولید آن ۵۵ میلیون تن، نیازمند واردات به غیر از ذخایر موجود است.
سفیر ایران در کابل اضافه کرد: در این میان، هیچ کشوری بهتر از افغانستان در حوزه معادن برای ما وجود ندارد، زیرا افغانستان با توجه به روابط برادری، همسایگی و نزدیکی مسافت، از نظر انجام فعالیتهای اقتصادی و انتقال دانش و فناوری برای ایران سهل الوصول تر و راحت تر است. لذا، ما میتوانیم در این حوزه وارد عمل شده و به سرمایه گذاری بپردازیم که در این صورت هم این حوزه به توسعه اقتصاد افغانستان کمک می کند و هم برای تولید صنعت فولاد جمهوری اسلامی بسیار کارآمد است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.01.2023
کلوپ ویدیو
کنعانی: ثبات افغانستان در راستای منافع ایران است + ویدیو
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала