ترکیه: در شرایط فعلی پیوستن سویدن و فنلند به ناتو قبل از وقت است

© AFP 2023 / Adem Altanاعلام نتایج نخستین انتخابات ترکیه/ اردوغان پیشتاز است
اعلام نتایج نخستین انتخابات ترکیه/ اردوغان پیشتاز است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2023
عضو شوید
سرمشاور اردوغان: در شرایط فعلی لازم نیست در مورد پیوستن سویدن و فنلند به ناتو صحبت شود.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز قبل در نشستی با جوانان در موغله ترکیه گفت که اگر استکهلم علیه حزب کارگران کردستان (PKK) اقدامی نکند، روابط ترکیه و سویدن ممکن است بسیار متشنج تر شود.
رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که استکهلم و هلسینکی از استرداد حدود 130 تروریست خودداری کردند، اگرچه این یکی از شرایط انقره برای تصویب درخواست این کشورها برای پیوستن به ناتو است.
Генеральный секретарь НАТО Йенс Столтенберг - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.06.2022
پیوستن سویدن و فنلاند محور گفتگوی استولتنبرگ و اردوغان
ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان پیشتر گفته بود، تا زمانی که استکهلم به تروریست های فعال در این کشور پایان ندهد، پیشرفت در پذیرش سوئد در این ائتلاف غیرممکن است.
ایلنور چویک، سرمشاور رهبر ترکیه، در اظهار نظر درباره چشم انداز پیوستن سوئدن و فنلند به ائتلاف، به اسپوتنیک تاکید کرد که در شرایط فعلی، "الحاق آنها به ناتو امکان پذیر نیست." وی افزود: "برخی نیروها هر کاری انجام می دهند تا این اتفاق نیفتد. یعنی من معتقدم که این فقط مربوط به فعالیت های خود پ.ک.ک نیست، بلکه لابی داخل کشور است که نمی خواهد سویدن به ناتو بپیوندد.
چویک گفت: برای کُند کردن این روند، از هر طریق ممکن پ‌ک‌ک را تحریک کرده و به سمت اقدامات تحریک‌آمیز سوق می‌دهد.
مشاور رئیس جمهور درباره اقدامات استکهلم برای انطباق با خواسته های ترکیه گفت: سویدن هنوز این روند را تکمیل نکرده است. آنها این کار را با اکراه، غیر صادقانه انجام می دهند، اما فقط "به خاطر آن". بنابراین نمی تواند به نتیجه رسید."
چویک معتقد است که سویدن اعضای پ‌ک‌ک را که انقره درخواست می‌کند، تحویل نمی‌دهد: "فکر نمی‌کنم آن‌ها به دنبال آن باشند. فعلاً هیچ یک از افرادی که ترکیه درخواست استرداد آنها را داشته است، مسترد نشده است. با افزایش تعداد تحریکات پ ک ک، ترکیه درخواست عضویت را تایید نخواهد کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала