افزایش علاقمندان تاپی؛ روسیه توانایی‌های بالا برای اجرای این پروژه دارد!

© AFP 2023 / Noah Seelamافغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است
افغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2023
عضو شوید
روسیه می تواند در پروژه خط لوله گاز تاپی شرکت نماید مشروط به این که وزارت امور خارجه افغانستان پیشنهاد خود را مطرح کند.
روسیه در پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (TAPI) در صورتی که چنین پیشنهادی از سوی شرکا ارائه شود، مشارکت خواهد کرد. این را ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان، رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه، روز جمعه در روی آنتن شبکه تلویزیونی روسیا-24 بیان داشت.
این دیپلمات گفت: "روسیه تحت شرایطی مشارکت خواهد کرد که شرکای این پروژه چنین پیشنهاد را ارائه دهند".
شانس پیوستن روسیه به تاپی چقدر است؟
فایده روسیه در این پروژه چیست؟
دراین خصوص بصیر رشتیا کارشناس اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک گفت که روسیه توانایی دارد تا در این پروژه شرکت داشته باشد.
آقای رشتیا، این پروژه را فرامنطقه‌ای خواند و گفت که درصورت اجرایی شدن آن، هزاران نفر میتوانند در او کار کنند و در ضمن اعتبار سرمایه‌گذاری در افغانستان را بلند می‌برد.
این کارشناس اقتصادی افزود: زمانیکه این پروژه حرکت می‌کند، یک همگرایی اقتصادی در منطقه به میان می‌آید و این ضامن صبح و ثبات منطقه در افغانستان خواهد بود.
رشتیا درمورد علاقمندی روسیه و مناسبات سیاسی میان هند و پاکستان که آیا این پروژه حرکت داده خواهد شد یا خیر؟ گفت؟:

این را زمان ثابت خواهد کرد، اما روسیه در گذشته هم چنین علاقمندی داشت، تا در اجرای این پروژه سهیم شود. حالا که روسیه علاقمندی نشان داده، این روند را تصریح می‌بخشد و توانایی روسیه در قسمت تکمیل و تمویل این پروژه خیلی بلند است.

درعین حال او افزود که روسیه خیلی علاقمند است تا مواد نفتی و گاز خود را به کشورهای جنوب آسیاسی انتقال دهد.
اما از نظر آقای رشتیا، ضمن علاقمندی روسیه به این پروژه، رقابت‌های کشورهای منطقه و فرامنطقه نباید فراموش شود که آیا اجازه اجرایی شدن این پروژه را خواهند داد یا خیر.
درعین حال شاکر یعقوبی، کارشناس اقتصادی نیز درباره پروژه تاپی گفت که این پروژه به کشورهای منطقه به یک آرمان مبدل شده است، اما تمایل سیاسی کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به روسیه شانس پیوستن آن کشور را به تاپی بدون شک که بلند می‌برد.
آقای یعقوبی افزود:
بدون تردید که روسیه از هر فرصت اقتصادی و سیاسی در منطقه که بتواند رقبای خود را تضعیف کند استفاده بیشتر خواهد کرد. تاپی هم یکی از پروژه های مهم نه‌تنها اقتصادی بلکه سیاسی است که می تواند جایگاه سیاسی روسیه را در میان این کشور ها تقویه کند. تاپی به روسیه یک فرصت بی‌پیشینه می‌بخشد که از این طریق همکاری و همگرایی بزرگ اقتصادی که متضمن قدرت سیاسی آن باشد را تجربه کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала