گوترش: گروه طالبان باید بازدارندگی های ظالمانه در برابر دختران و بانوان را بر دارد

© AP Photo / Seth Wenigدبیر کل سازمان ملل انفجار تروریستی امروز در مترو سن پترزبورگ را قویا محکوم کرد
دبیر کل سازمان ملل انفجار تروریستی امروز در مترو سن پترزبورگ را قویا محکوم کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.01.2023
عضو شوید
دبیرکل سازمان ملل در پیامی به‌مناسبت روز جهانی آموزش، دستور منع آموزش و تحصیل برای زنان از سوی گروه طالبان را ظالمانه خوانده و خواستار برداشتن این بازدارندگی شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، امروز (سه‌شنبه، ۴ دلو/۲۴ جنوری) برابر با روز جهانی آموزش است. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) این روز را برای دختران محروم از آموزش افغانستان اختصاص داده است.
انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پیامش به‌مناسبت این روز گفته است، که اکنون زمان پایان‌دادن به همه قوانین و شیوه‌های تبعیض‌آمیزی است که مانع دسترسی به آموزش می‌شود. او افزوده است: "من به‌ویژه از مقامات حاکم در افغانستان می‌خواهم که ممنوعیت ظالمانه و ناکام دسترسی دختران به تعلیمات متوسطه و عالی را لغو کنند".
زنان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.01.2023
"جنبش مقتدر زنان" به سازمان ملل: به‌جای همکنشی با یک گروه جنایت‌کار، کنار زنان افغانستانی بایستید
گروه طالبان پس از دست یافتن به قدرت در ابتدا دروازه‌های مکتب ها را تا امر بعد به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند. به‌تازگی هم تحصیل دختران دانشگاهی را تعلیق کرده‌اند.
دبیرکل سازمان ملل افزوده است، که آموزش یک حق اساسی بشر، بستر جوامع، اقتصاد و پتانسیل هر فرد است.
گوترش اضافه کرده است، که همیشه برای او تکان‌دهنده بوده است که آموزش و پرورش در بسیاری از سیاست‌های دولت و در اسناد همکاری بین‌المللی اولویت پایینی داشته است.
او گفته است: "موضوع روز جهانی آموزش امسال به ما یادآوری می‌کند که برای سرمایه‌گذاری روی مردم، آموزش را در اولویت قرار دهید".
در پیام دبیرکل سازمان ملل آمده است، که سال گذشته در اجلاس تحول آموزش، بیش از ۱۳۰ کشور متعهد شدند تا اطمینان حاصل کنند که آموزش با کیفیت جهانی به ستون مرکزی سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عمومی تبدیل می‌شود.
او افزوده است است، که اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه‌ی کشورها تعهدات خود در این نشست را به اقدامات مشخصی تبدیل کنند.
یادآوری می کنیم، که روز سه‌شنبه، ۲۴ جنوری در سرتاسر جهان به نام "روز آموزش" تجلیل می‌شود.
روز جهانی آموزش امروز در حالی فرا رسیده است، که گروه طالبان برای بیش از ۴۹۰ روز مانع بازگشایی مکتب دخترانه در افغانستان شده است.
افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران و زنان آن حق ندارند به مکتب و دانشگاه بروند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала