آیا داعش شاخه افغانستان محصول جدید پاکستان است؟

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaБоевики ИГ (террористическая организация, запрещена в РФ) и движения "Талибан" в полицейском отделении в Афганистане
Боевики ИГ (террористическая организация, запрещена в РФ) и движения Талибан в полицейском отделении в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2023
عضو شوید
آیا پاکستان برای مقابله با طالبان داعش را حمایت مالی می کند؟
به گزارش اسپوتنیک، یک جنگجوی داعشی که سال گذشته به طالبان پیوست گفته است که حافظ سعید خان، اولین رهبر داعش شعبه افغانستان مورد حمایت مالی ارتش پاکستان و آی‌اس‌آی بوده است.
اینکه طالبان برای اولین بار توسط پاکستان و عربستان طراحی شده اند و در طول دهه 80 حدود 90000 طالب تحت آموزش آی‌اس‌آی قرار گرفتند تا در افغانستان بجنگند، شکی نیست. به رسمیت شناخته شدن حکومت دوره اول طالبان از سال 1996 تا 2001 توسط پاکستان و عربستان سعودی گواه بر این مدعا است.
رابطه داعش و پاکستان برملا شد
اما طالبان بار دیگر بعد از سرکوب شدید در سال 2001 توسط حمله های شدید زمینی و هوایی آمریکا و متحدانش در ناتو که طالبان را از افغانستان حذف کردند، در سال 2006 بار دیگر اعلام موجودیت کردند که به تعقیب آنها طالبان پاکستانی با شعاری مشابه " استقرار حکومت اسلامی و جاری کردن قوانین شرع" در پاکستان ظهور کرد.
پاکستان که طالب را برای افغانستان تربیت کرده بود با پدیده بنام تی‌تی‌پی‌ یا همان تحریک طالبان پاکستانی روبرو شدند. یعنی با نسخه پاکستانی اژدهایی که خودشان ساخته و پرداخته بودند، روبرو شدند.
بعد به روی کار آمدن دوباره طالبان در آگوست سال 2021 فعالیت های طالبان پاکستانی تشدید شده است و مقامات پاکستانی همواره طالبان را متهم می کنند که در خاک افغانستان برای طالبان پاکستانی پناهگاه های امن فراهم کرده اند. حتی صحبت هایی هم از حمله بر پناهگاه های طالبان پاکستانی در افغانستان به میان آمد که باعث انتقادات شدید طالبان در افغانستان قرار گرفت.
کلوپ ویدیو
انفجار در پاکستان دست کم 28 کشته بر جای گذاشت + ویدیو
اکنون نظر به اظهارات این جنگجوی فعلی طالب، عبدالرحیم مسلم دوست، سوال خلق می‌شود که آیا واقعا پاکستان برای مقابله با گروه دست پروده خود در صدد قدرت بخشیدن به جدی ترین تهدید برای آنها یعنی داعش است؟
در این باره آقای اسدالله ندیم کارشناس نظامی، در مصاحبه ای به خبرگزاری اسپوتنیک، گفت: داعش در شرق میانه همانند طالبان یک پروژه است که برای ایفای نقش در جهت رسیدن به مقاصد مشخص طراحی شده اند و همانطور که می بینیم طالبان در حال اجرای نقش خود هستند.

آقای ندیم علاوه کرد: در این پروژه‌ها نه تنها پاکستان بلکه استخبارات منطقه و جهان نقش داشتند، افغانستان متاسفانه محور تقابل منافع جیوپولیتیک بعضی کشور های منطقه و جهان است، به همین دلیل در میدان بازی سیاست (افغانستان) دیپلماسی ها شکست خورد و قدرت های بزرگ منطقه می کوشند تا از طریق استخبارات و پروژه های بزرگ استخباراتی وارد این بازی شوند.

آقای ندیم ادامه داد: یادآور می شوم که بازی استخباراتی با بازی های دیپلماتیک تفاوت دارند. برخلاف بازی های دیپلماتیک که تمام نقش ها تعیین شده هستند بازی های استخباراتی بسیار پیچیده و مرموز هستند که همه چیز در حالت ابهام پیش می رود و افغانستان به عرصه بازی های استخباراتی تبدیل شده است.
وی در ادامه گفت نه تنها پاکستان، دیگر استخبارات منطقه و جهان هم در به میان آوردن داعش سهم داشتند و دارند.
آقای ندیم با توسل به منابع معتبر گفتند که در حکومت جمهوریت، حتی مقامات بلند پایه و با صلاحیت دولت از داعش حمایت می کردند، مقامات داعش که دستگیر می شدند آنها را از بند رها می کردند و تحت پوشش قرار می دادند، مثلا داعشی هایی که از درزآب در ولایت جوزجان نجات داده شدند و ولسوالی را تسخیر کردند و بعد که دولت می خواست آنها را سرکوب کنند خارجی ها نگذاشتند، بخاط همین اینها به عنوان رقیب طالبان وارد میدان شدند و آنها عملیات را انجام دادند و آنها را شکست دادند و خارجی ها آنهار انجات دادند.
سفیر جدید پاکستان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.12.2022
داعش: یورش به سفارت پاکستان در کابل را ما انجام دادیم
وی حادثه دیگر را یادآوری کرد از حمله داعش بر مؤسسه تحصیلی نظامی، در جریان حمله سخنگوی دولت آقای جنرال وزیری در پرده تلویزیون ظاهر شد و گفت اشخاص دستگیر شده پناهگاه داعش را نشان دادند و طرفداران داعش قبل از همه به این محل رفته بودند و اعضای داعش را از آنجا پیش از رسیدن نیرو های امنیتی نجات دادند.
آقای برنا صالحی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اینکه یک عضو برجستهٔ سابق گروه داعش چنین اظهاراتی را بیان می کند خود نشانهٔ علاقمندی پاکستان به حمایت ازین گروه است و از جانب دیگر با شناخت و تجربهٔ که از پاکستان وجود دارد به نحوی از انحا تمامی جریان های جهادی اسلامی منطقه روابط ‌و پیوند هایی با پاکستان داشته اند و در مقاطعی این کشور از اهرم این گروها علیه اهداف رقبای خود به صورت پیدا و پنهان استفاده کرده است .
با در نظر داشت نظریات کارشناسان می‌توان به این نتیجه رسید که پاکستان تنها کشوری نیست که در شکل گیری گروه های متخاصم در افغانستان از جمله داعش دست دارد، اما ادعای جنگجوی سابق داعش خود گواهی بر این مدعا است که نقش پاکستان برجسته است، کما اینکه طالبان با رشد و قدرت گرفتن در سطح اداره افغانستان و تبدیل شدن به حامی شعبه طالبان پاکستانی تهدیدی است برای امنیت داخلی پاکستان و احتمال اینکه پاکستان به هر طریقی حتی با حمایت از داعش، مقابله می پردازد دور از تصور نیست.
US State Department spokesperson Ned Price argues with AP reporter Matt Lee at a presser on February 3, 2022 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.01.2023
ند پرایس: پاکستان حق دارد به افغانستان حمله کند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала