طالبان عامل حمله انتحاری در میدان هوایی کابل را کشتند

© AFP 2023 / Wakil KohsarФотографии эвакуации афганских граждан и вид сегодня на территорию у Кабульского аэропорта
Фотографии эвакуации афганских граждан и вид сегодня на территорию у Кабульского аэропорта  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2023
عضو شوید
یک حمله زمینی توسط طالبان* ، شبه‌نظامی داعش** را که بمب‌گذاری انتحاری آگوست 2021 را در فرودگاه کابل رهبری کرد، کشته شد .
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مقامات امریکایی، یک حمله زمینی توسط طالبان* ، شبه‌نظامی داعش** را که بمب‌گذاری انتحاری آگوست 2021 را در فرودگاه کابل رهبری کرد، کشته شد.
در اثر این حمله انتحاری 13 سرباز امریکایی کشته شدند و حدود 170 افغان در جریان هرج و مرج خروج امریکا از افغانستان جان باختند.
در ابتدا، نه ایالات متحده و نه ظاهراً طالبان* از مرگ مغز متفکر آگاه بودند. به گفته چندین مقام، او در جریان یک رشته نبرد در اوایل ماه جاری در جنوب افغانستان بین طالبان* و گروه های وابسته به داعش** کشته شد.
اما در چند روز گذشته، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت که اطلاعات "با اطمینان بالا" کشته شدن رهبر داعش** را تایید کردند.
این مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا در مورد مسائل اطلاعاتی صحبت کنند.
اواخر شب سه شنبه، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، جنرال پاتریک رایدر با صدور بیانیه ای تایید کرد که عامل توطئه توسط طالبان* کشته شده است. رایدر گفت: "ایالات متحده در این عملیات شرکت نداشت."
در آخر هفته، ایالات متحده ارتش شروع به اطلاع دادن به والدین 11 تفنگدار دریایی، ملوان و سربازی کرد که در انفجار در دروازه ابی کشته شدند و آنها این اطلاعات را در یک چت پیام گروهی خصوصی به اشتراک گذاشتند. پدر یکی از تفنگداران دریایی گفت که مرگ قاتل پسرش آرامش کمی به همراه دارد.
دارین هوور، پدر سرگروه کارکنان امریکایی در میدان هوایی کابل می گوید: "هر اتفاقی بیفتد، تیلور را برنمی‌گرداند و من این را درک می‌کنم". دارین تیلور هوور، گفت که تنها کاری که من و مادرش اکنون می توانیم انجام دهیم این است که مدافع او باشیم. تنها چیزی که می خواهیم حقیقت است اما ما آن را دریافت نمی کنیم. این بخش ناامید کننده است."
هوور گفت که او و مادر پسرش، کلی هنسون، یک سال و نیم گذشته را در غم مرگ او گذرانده اند و از دولت بایدن برای رسیدگی به خروج بایدن پاسخگویی خواسته اند.
وی افزود که تفنگداران دریایی تنها اطلاعات محدودی در اختیار او قرار دادند و رهبر داعش را شناسایی نکردند و شرایط مرگ او را بیان نکردند. ایالات متحده مقامات به دلیل حساسیت های موجود در جمع آوری اطلاعات از ارائه بسیاری از جزئیات خودداری کردند.
یک مقام دولت گفت که این "مسئولیت اخلاقی" آنها بود که به خانواده قربانیان اطلاع دهند که "طراح" و "مسئول حمله به فرودگاه" از میدان جنگ خارج شده است. این مقام افزود که مقامات اطلاعاتی به این نتیجه رسیده اند که رهبر "یک طراح و ناظر کلیدی" برای گروه باقی مانده است.
چندین مقام گفتند که ایالات متحده هیچ نقشی در قتل نداشت و اصلا با طالبان* هماهنگ نبود. این مقام دولتی اقدام طالبان* را "مهم" خواند و گفت که ایالات متحده. فقط از طریق قابلیت‌های اطلاعاتی "فوق العاده" از این عملیات مطلع شد.
هوور در میان گروهی متشکل از 12 خانواده ستاره طلایی است که از زمان بمباران با یکدیگر در تماس بوده اند، از یکدیگر حمایت می کنند و اطلاعات را از طریق چت پیام رسانی به اشتراک می گذارند. چت توسط شریل رکس، مادر Marine Lance Cpl ایجاد شده است. دیلن مرولا که در انفجار جان باخت.
رکس که از منتقدان سرسخت عملکرد دولت بایدن در مورد عقب نشینی بوده است، به آسوشیتدپرس گفت که از طریق گروه چت بود که اواخر دوشنبه در حالی که منتظر تایید رسمی از سوی مقامات نظامی ایالات متحده بودند، از قتل مطلع شدند.
انفجار در "دروازه ابی" ساعاتی پس از آن رخ داد که مقامات غربی درباره یک حمله بزرگ هشدار دادند و از مردم خواستند فرودگاه را ترک کنند. اما این توصیه برای افغان هایی که ناامید برای فرار از کشور در چند روز گذشته تخلیه به رهبری امریکا قبل از ایالات متحده بودند، مورد توجه قرار نگرفت.
شاخه مستقر در افغانستان از داعش**، به نام دولت اسلامی خراسان، دارای بیش از 4000 عضو است و سرسخت ترین دشمن و بزرگترین تهدید نظامی طالبان* است. این گروه از زمان تسلط طالبان* در افغانستان به حملات خود به ویژه علیه گروه های اقلیت این کشور ادامه داده است.
پس از اینکه دولت ترامپ در سال 2020 به توافقی با طالبان* برای خروج ایالات متحده دست یافت. سربازان افغانستان و دولت بایدن این توافق را در سال 2021 دنبال کردند، در واشنگتن این امید وجود داشت که تمایل طالبان* برای به رسمیت شناختن بین المللی و کمک به جمعیت فقیر کشور ممکن است رفتار آنها را تعدیل کند.
اما روابط بین ایالات متحده و طالبان* از زمانی که اقدامات سختگیرانه جدیدی را برای ممنوع کردن دختران از مدرسه و محروم کردن زنان از کار در آژانس های بین المللی کمک رسانی و بهداشت اعمال کردند، بدتر شده اند.

در گزارش آمده : با این حال، هنوز یک خط ارتباطی بین دو طرف به رهبری ایالات متحده وجود دارد. تام وست فرستاده ویژه برای افغانستان تماس غرب در درجه اول با مقامات طالبان* در کابل است و نه با شاخه ایدئولوژیک این گروه مستقر در قندهار.

ایالات متحده امریکا تصمیم برای خروج همه نیروها به فروپاشی سریع دولت و ارتش افغانستان دامن زد، که ایالات متحده به آن منجر شد. نزدیک به دو دهه از بازگشت طالبان* به قدرت حمایت کرده بود. پس از آن، پرزیدنت جو بایدن دستور داد که یک بررسی گسترده "هر جنبه ای از این موضوع را از بالا به پایین" بررسی کند و اوایل این ماه منتشر شد.
دولت بایدن در نسخه علنی این بازبینی عمدتاً دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا را به دلیل خروج مرگبار و پر هرج و مرج سال 2021 که با بمب گذاری انتحاری در ابی گیت مشخص شد، مقصر دانست.
خبر این قتل در همان روزی منتشر شد که بایدن رسماً اعلام کرد که برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب خواهد شد و یادآور یکی از سخت ترین فصل های ریاست جمهوری او بود. این کاهش فاجعه بار، در آن زمان، بزرگترین بحرانی بود که دولت نسبتاً جدید با آن مواجه بود. این پرسش‌های تند درباره شایستگی و تجربه بایدن و تیمش ایجاد کرد - دو ستون اصلی مبارزات انتخاباتی او برای کاخ سفید.
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه گفت که ایالات متحده برای طالبان* روشن کرده است که این مسئولیت آنهاست که اطمینان حاصل کنند که هیچ پناهگاه امنی برای تروریست ها اعم از القاعده و یا دولت اسلامی فراهم نمی کنند.
کربی گفت: "ما به قول رئیس جمهور مبنی بر ایجاد ظرفیتی فراتر از افق برای نظارت بر تهدیدهای تروریستی بالقوه، نه تنها از افغانستان، بلکه در سایر نقاط جهان که این تهدید متاستاز شده است، عمل کردیم، همانطور که در سومالی و سوریه انجام دادیم."
با این حال رکس گفت که دولت به اندازه کافی برای قبول مسئولیت آنچه در ابی گیت رخ داده است، انجام نداده است.
رکس گفت: "احساس می‌کنم دولت تلاش می‌کند با گفتن اینکه ما داعش را مسئول مرگ بچه‌هایمان می‌دانیم، فشار آنها را برای پاسخگویی از بین ببرد."
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است
داعش - ** یک سازمان تروریستی در روسیه ممنوع شد.
Дым от взрыва возле аэропорта в Кабуле, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2022
انتشار نتایج تحقیقات پنتاگون درباره انفجاری که 26 اگست در نزدیکی میدان هوایی کابل رخ داد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала