اولین مربی زن در مراکش؛ از تیم کوچک تا تیم جوانان

© AFP 2023 / Daniel Leal-OlivasБывший член женской футбольной команды Афганистана Khalida Popal в Лондоне
Бывший член женской футбольной команды Афганистана Khalida Popal в Лондоне  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.06.2023
عضو شوید
در جهان عرب، یک مربی زن، به ویژه یک مربی فوتبال، پدیده ای غیرعادی است.
به گزارش اسپوتنیک، حسنا دومی، اولین مربی زن در تاریخ فوتبال مراکش است. او تنها 29 سال دارد و اولین گام های خود را در حرفه خود برمی دارد.
موفقیت های اولیه نیز وجود دارد: او توانست تیم خود را از سقوط از قهرمانی نجات دهد، اولین پیروزی های خود را با این تیم به دست آورد و سپس به تمرین تیم جوانان مراکش رفت و بلافاصله پس از موفقیت الهام بخش تیم ملی مراکش در آخرین جام جهانی قطر شرکت کرد. رویای او مربیگری است، مربیگری "بزرگسالان"، تیم ملی مراکش یا هر کشور عربی دیگر است.
حسنا در شهر کوچک الفقیه بن صالح به دنیا آمد و بزرگ شد. او اولین گام های خود را در فوتبال به عنوان بازیکن تیم فوتبال بانوان اطلس 05 در الفقیه بن صالح برداشت. سپس او در اینجا پست دستیار مربی را گرفت و برای اولین بار در 10 سال به هدایت و مربیگری تیم به بخش حرفه‌ای کمک کرد.
وی در مورد آغاز راه خود گفت: "من در سال 2014 شروع به تحصیل برای مربیگری کردم - دوره‌ای را در پایتخت گذراندم. بعداً در سال 2018 دوره دیگری را برای مربیان حرفه‌ای به پایان رساند. در همان سال، مدرک C.CAF - مجوز مربیگری اتحادیه افریقا را دریافت کردم. در سال 2022، لیگ ملی فوتبال مراکش از من دعوت کرد تا دیپلم D.CAF - مجوز فیفا را بگذرانم."
ایجاد مرکز آموزشی آرایشگری برای بانوان مهاجر افغانستانی در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2023
کلوپ ویدیو
ایجاد مرکز آموزشی آرایش گری برای بانوان مهاجر افغانستانی در پاکستان + ویدیو
وی افزود: پس از اخذ مجوز، به من پیشنهاد شد تا با تیم جوانان مراکش کار مربیگری را ادامه دهم. در واقع، این پیشنهاد با تلاش زیادی انجام شد. کار سخت قبلی با تیم های زنان و مردان و همچنین تحصیلات من باعث شد مربی تیم جوانان شوم. اما حسنا قصد نداشت کار با تیم جوانان را رها کند.
وی در ادامه گفت: "نقش فعلی من، وظایف فعلی فقط آغاز راه است. البته چند سال دیگر دوست دارم مربی یک تیم بزرگ یا حتی یک تیم ملی باشم. اول از همه منظورم تیم هایی از مراکش یا دیگر کشورهای عربی است."
با این حال، در جهان عرب، یک مربی زن، به ویژه یک مربی فوتبال، پدیده ای غیرعادی است. حسنا دومی خاطرنشان می کند که به همین دلیل اغلب با انتقاد و عدم تایید مواجه می شود.
وی افزود: "آنها سعی کردند در شبکه های اجتماعی مرا مسموم کنند، آنها مرا "از میدان به آشپزخانه" فرستادند. حتی گاهی آنهاتهدید می کردند که اجازه ورود به ورزشگاه را به من نمی دهند. اما نتایج تیم های من ثابت می کند که همه این حملات تعصبات احمقانه است. امیدوارم به زودی این تعصبات کاملا از بین بروند. اگر مربی خوبی باشی زن باشی یا مرد فرقی می کند؟ من اینطور فکر نمی کنم."
  سولمس مقیمی، دختر ۲۴ ساله جوزجانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2023
اگر همه از افغانستان بروند کی بماند؟
اما پس از انتصاب او به عنوان مربی تیم ملی جوانان مراکش، حسنا با حمایت زیادی از سوی هواداران و بازیکنان و جامعه مربیان مراکش و کشورهای همسایه مغرب مواجه شد.
حسنا در اخیر خاطر نشان کرد: "اکنون من تنها مربی زن نیستم. ما دخترانی داریم که دارای مدرک تحصیلی و شرایط لازم هستند. و من واقعاً می خواهم از آنها حمایت کنم، با آنها همکاری کنم . اما متأسفانه به دلایل مختلف این امر هنوز امکان‌پذیر نشده است."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала