درگیری میان کوچی‌ها و باشندگان بومی تخار

© @https://twitter.comحمله طالبان به چندین روستا در ولسوالی چاه‌آب تخار
حمله طالبان به چندین روستا در ولسوالی چاه‌آب تخار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.06.2023
عضو شوید
باشندگان روستای نوآباد سجی در ولسوالی خواجه بهاوالدین ولایت تخار در شمال‌شرق افغانستان، پیش‌ازظهر سه‌شنبه ۳۰ جوزا، با مردان کوچی که به‌تازگی از پاکستان به این روستا آمده و در مسجد محل جا به جا شده‌اند، درگیر شدند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل ز ایندیپندنت فارسی، یکی از باشندگان بومی تخار گفت، که صبح سه‌شنبه حدود ۱۰۰ نفر از کوچی‌ها وارد روستای نوآباد سجی شدند و با هدف تصاحب خانه‌های روستا در مسجد مستقر شدند. این افراد مانع ورود باشندگان بومی به مسجد شدند و به آنان هشدار دادند که خانه‌های روستا را تخلیه کنند، چون آن‌ها مالکان اصلی‌اند.
  تیرباران دو دانش‌آموز در اندراب‌ بغلان از سوی طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2023
جا به جایی ۴۵ خانواده کوچی در محله دشتک دره‌ ای فرغانبل خوست ها
به گفته این منبع، در واکنش به تهدید کوچی‌ها، ده‌ها نفر از ساکنان خواجه‌ بهاوالدین اطراف مسجد تجمع کردند و با کوچی‌ها درگیر شدند. در ویدیوهایی که به اشتراک گذاشته شده، باشندگان خشمگین روستا دیده می‌شوند که چوب و سنگ‎‌‌ در دست دارند و برخی به سوی مسجد سنگ می‌‎اندازند تا کوچی‌ها را به ترک محل وادار کنند. کوچی‌هایی که در این روستا مستقر شده‌اند، دست‌کم به ۳۰۰ خانواده اخطار داده‌اند خانه‌هایشان را تخلیه کنند.از تلفات و خسارات ناشی از درگیری میان ساکنان بومی و کوچی‌ها در تخار اطلاعی در دست نیست اما ساکنان محلی می‌گویند، مصمم‌اند از خانه‌های خود دفاع کنند و سعی دارند کوچی‌ها را از روستای نوآباد سجی بیرون کنند.

یک منبع مطلع در تخار گفت: کوچی‌ها از پشتیبانی مسئولان محلی طالبان و به‌ویژه فرماندهان پشتون‌تبار این گروه برخوردارند. به نقل از این منبع، مسئولان محلی طالبان بارها گفته‌اند، که در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری و حتی پیش از آن، قدرتمندان غیرپشتون خانه‌ و زمین‌های پشتون‌ها را غصب کرده و به مردمان غیرپشتون و ازبیک سپرده‌اند و اکنون این زمین‌ها به مالکان اصلی برگردانده می‌شوند.
یادآوری می کنیم، که با چیرگی دوباره ای گروه طالبان بر افغانستان، صدها خانواده از قوم پشتون به‌ویژه قبایل کوچی که پیش از این در پاکستان زندگی می‌کردند، به افغانستان برگشتند و در استان‌های تخار، سرپل، بلخ، فاریاب، جوزجان، بغلان و برخی دیگر از استان‌ها خانه‌هایی را تصاحب کردند. این افراد مدعی‌اند که حدود ۴۰ تا ۵۰ سال قبل در شمال افغانستان زمین و خانه داشتند اما قدرتمندان محلی آنان را از این مناطق بیرون کردند و اکنون که طالبان از آنان حمایت می‌کنند، دوباره به خانه‌های خود بازگشته‌اند.سال گذشته، ۴۰۰ خانواده در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار، از خانه‌هایشان رانده شدند و خانه‌های تخلیه‌شده به کوچی‌ها واگذار شد. بسیاری از خانواده‌های رانده‌شده در دشت قلعه هنوز هم سرپناهی ندارند و در وضعیت بدی زندگی می‌کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала