شورای مقاومت: گروه طالبان بدترین جنایت های ضد بشری را در سال ۱۳۷۷ در مزارشریف انجام داد

© nrcafghanistan on Twitterشورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان: به جای تفاهم با طالبان با حزب های سیاسی همکنشی را آغاز کنید
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان: به جای تفاهم با طالبان با حزب های سیاسی همکنشی را آغاز کنید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.08.2023
عضو شوید
شورای مقاومت برای نجات افغانستان در سالگرد کشتار باشندگان از مزارشریف از سوی گروه طالبان، این کشتار را نکوهش و آن را بدترین جنایت ضدبشری در برابر مردم این شهر به‌ ویژه مردم هزاره و شیعه خواند.
به گزارش اسپوتنیک، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۱۷اسد) در اعلامیه‌ای نوشته است، که گروه طالبان پس از ۲۵ سال، امروز بار دیگر "جنایت‌های ضد انسانی" گذشته خود را تکرار کرده‌ است و از اعمالِ هرگونه جنایات ضد بشری، سرکوب، شکنجه، قتل، حذف سیاسی، قومی و مذهبی دریغ نمی‌ورزد.
این شورا با اشاره به گزارش‌های بیشمار سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر وضعیت حقوق بشری در افغانستان طی بیانیه گفته که طالبان در اکثر نقاط به خصوص ولایت‌های شمال کابل، مناطقی جنوبی و ولایت‌های، مرکزی جنایات مشابهی را مرتکب شده و شهروندان بی‌گناه را در مقابل چشمان خانواده‌های شان به رگبار می‌بندند.
 انفجاری در بلخ 18 کشته و زخمی بر جای گذاشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2023
ادامه ای ویرانگری گروه طالبان/ ویران کردن پیکره ای امیرعلی شیرنوایی در مزار شریف
شورای مقاومت بار دیگر با مخالفت به گفت‌و‌گو نمایندگان امریکا با طالبان در قطر خاطرنشان کرد: "طالبان مستحق مجازات و تحریم‌های بیش‌تر اند نه این که با این‌ها تعاملات پنهانی به عناوین مختلف صورت گیرد و سبب جسارت بخشیدن به سایر گروه‌های هراس‌افگن شود".
یادآوری می کنیم، که کشتار مزار شریف کشتار وسیعی است که توسط طالبان پس از تصرف مزار شریف در ۱۷ اسد ۱۳۷۷ در برابر مردم این شهر رخ داد. بیشتر قربانیان این کشتار را مردمان هزاره تشکیل می‌دادند. طبق ادعای پروژه عدالت افغانستان طالبان دست‌کم ۲۰۰۰ نفر را که اکثراً غیرنظامی بودند را کشتند. برخی گزارش‌های دیگر خبر از کشته شدن نزدیک ۱۰ هزار نفر را خبر می‌دهد.
آنها در جریان چند روز اول صدها غیرنظامی که اکثراً از مردمان هزاره بودند را دستگیر و تیرباران کردند. نیروهای طالبان در سه روز اول، قتل‌عام عمومی مردم شیعه شهر را اعلام کردند. شاهدان مدعی هستند که کشتار به شدتی وسیع بود که در خیابان‌ها، جنازه روی جنازه افتاده بود و تا چند روز، گاری‌ها جنازه‌ها را در مناطق نامعلوم انتقال می‌دادند. سربازان بامیانی که به کمک مردم مزار شریف آمده بودند و تعداد آن‌ها به حدود ۲ هزار نفر نیز می‌رسید نیز به دلیل ناآشنایی و کشته شدن فرمانده‌هایشان شکست خورده و توسط طالبان کشته شدند. طالبان هم‌چنان در این حمله ۸ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را نیز به قتل رساندند؛ اما هیچ‌گاه مسئولیت آن را به عهده نگرفتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала