وزیر نیروی ایران: خشکسالی در افغانستان جدی است

© Photo / twitter/MEW_GOV_AFدیدار علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران با ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزیر انرژی و آب طالبان در کابل
دیدار علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران با ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزیر انرژی و آب طالبان در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2023
عضو شوید
وزیر نیروی ایران می گوید، که بازدید کارشناسان ایرانی از ایستگاه آب‌سنج دهراوود رودخانه هلمند نشان داد، که خشکسالی در افغانستان نیز جدی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی اکبر محرابیان شنبه شب در آستانه ورود به هفته دولت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره ای حقابه ایران از افغانستان گفت: "پسین ها همکاران ما بازدیدی از ایستگاه آبسنجی دهراود هیرمند صورت دادند. این بازدید نشان داد خشکسالی در افغانستان نیز جدی است، اما به نسبت میزان بارشی که در کشور افغانستان شده در منطقه حوضه آبریز هیرمند ایران دارای سهم بوده و این سهم حق قانونی ما است که مطالبه می‌کنیم".
پرچم  افغانستان و ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.01.2023
ایران: اگر طالبان حقابه ایران را به رسمیت نشناسند از راه‌های دیگری وارد می‌شویم
او در ادامه افزوده است: " و بهتر است که اطلاعات تکمیلی را وزارت امور خارجه بدهد اما به طور کلی در تامین آب شرب منطقه چه زاهدان و چه سیستان که ۹۰ درصد آن از هیرمند تامین می‌شود، طرح‌های بیشماری را با آب هیرمند یا بدون آب هیرمند اجرا می‌کنیم تا در تامین آب شرب این مناطق مشکلی ایجاد نشود".
در ماده 4 معاهده 1973 آمده است: "هنگامی که به دلیل شرایط آب و هوایی، جریان آب کمتر از مقادیر نرمال می شود، که توسط داده های ایستگاه دهراود برای ماه های پیش از مورد بحث، از ماه مارچ، تأیید می شود. مقادیر ستون 4 جدول ماده 3 برای ماه های بعد با توجه به تفاوت ماه های قبلی سال جاری و سال عادی تنظیم می شود".
تاکنون نتایج اندازه‌گیری برای ماه اگوست اعلام شده است: کمتر از 7 m³ / s و مقدار نرمال 63 m³ / s (یعنی 9 برابر کمتر از حد معمول). برای تعدیل سهمیه 820 میلیون متر مکعبی ایران، ارقام ماه مارچ تا ماه جولای مورد نیاز است، اما در واقع 3.3 درصد ایران حقابه دریافت کرده است که ممکن است آنقدرها هم که به نظر می رسید ناکافی نباشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала