هیئت ارمنی‌های ساکن قره‌باغ برای مذاکره با نمایندگان آذربایجان وارد یولاخ شد + ویدیو

© AFP 2023 / Karen MinasyanУчастники протестов в Ереване на фоне эскалации в Нагорном Карабахе
Участники протестов в Ереване на фоне эскалации в Нагорном Карабахе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2023
عضو شوید
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که کشورش آماده است تا حقوق همه ارمنی‌های ساکن قره باغ را تضمین کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون عمومی آذربایجان، هیئتی از ارمنی‌های قره باغ برای دیدار با نمایندگان باکو وارد یولاخ شدند.
روزنامه نگاران خاطرنشان کردند: "نمایندگان ارمنی قره باغ که موافق مذاکره با طرف آذربایجانی بودند، برای دیداری وارد منطقه یولاخ شدند و نیروهای حافظ صلح روسیه به همراه پولیس آذربایجان آنها را همراهی می کنند".
پیش از این، الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که کشورش آماده است تا حقوق همه ارامنه ساکن قره باغ را تضمین کند، زیرا این موضوع در قانون اساسی این کشور ذکر شده است.
همانطور که حکمت حاجی اف، دستیار رئیس دولت در امور سیاست خارجی روز قبل اشاره کرد، باکو طرحی را برای ادغام مجدد اجتماعی-اقتصادی ساکنان منطقه آماده کرده است و قرار است در نشستی در یولاخ در مورد آن بحث شود.
در 19 سپتمبر، وزارت دفاع آذربایجان از اجرای "اقدامات ضد تروریستی محلی" برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در قره باغ خبر داد. باکو اعلام کرد که مواضع نیروهای مسلح ارمنستان را از کار می‌اندازند، اما به جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌ها حمله نمی‌کنند. آنها به نوبه خود در ایروان تأکید کردند که ارتش جمهوری در آنجا هیچ واحد یا تجهیزاتی ندارد.
پس از آن وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آذربایجان و نمایندگان استپانکرت بر سر توقف کامل درگیری ها به توافق رسیده اند.
نیروهای حافظ صلح روسیه تاکنون پنج هزار نفر را از سه منطقه در قره باغ کوهستانی تخلیه کرده اند.
قره باغ کوهستانی منطقه ای در ماوراء قفقاز است، که نزدیک به همه ای باشندگان این منطقه ارمنی هستند. در سال 1923، این منطقه وضعیت یک منطقه خودمختار را در داخل جمهوری آذربایجان دریافت کرد. در سال 1988 جنبشی برای اتحاد دوباره با ارمنستان در قره باغ آغاز شد. در 2 سپتامبر 1991 استقلال از آذربایجان اعلام شد و نام آن به جمهوری قره باغ تغییر کرد. از سال 1992 تا 1994، آذربایجان تلاش کرد کنترل جمهوری خودخوانده را به دست گیرد؛ این عملیات نظامی تمام عیار بود که طی آن 30 هزار نفر کشته شدند. در سال 1994، طرفین بر سر آتش بس توافق کردند، اما وضعیت جمهوری هرگز مشخص نشد. در پایان سپتامبر 2020، جنگ در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد. در شب 10 نوامبر، آذربایجان و ارمنستان با پا درمیانی مسکو توافق کردند آتش بس کامل کنند و در مواضع اشغالی باقی بمانند و اسیران و جسدهای کشته شدگان را مبادله کنند. نیروهای نگهبان صلح روسیه اکنون در منطقه از آن میان در دهلیز لاچین جا به جا هستند. سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در پایان ماه می امسال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت، که ایروان آماده است تا حاکمیت آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی، یعنی همراه با قره باغ، به رسمیت بشناسد. در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، که رهبری ارمنستان اساساً حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته است. همانطور که الهام علی اف، رهبر آذربایجان گفت، اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان ممکن است پیش از پایان سال قرارداد صلح امضا کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала