آذربایجان درگذشت صلح‌بانان روسی را تسلیت گفت

© Sputnik / Press service of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian FederationSerqey Lavrov və Ceyhun Bayramov
Serqey Lavrov və Ceyhun Bayramov - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.09.2023
عضو شوید
جیحون بایراموف به دلیل کشته شدن نیروهای حافظ صلح در قره باغ از لاوروف عذرخواهی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در تلگرام خود نوشت: جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه "در حاشیه" مجمع عمومی سازمان ملل، از مسکو به دلیل وضعیت کشته شدن نیروهای حافظ صلح روسیه عذرخواهی کرد.
زاخارووا گفت: دیدار سرگئی لاوروف با رئیس وزارت امور خارجه آذربایجان در سازمان ملل با عذرخواهی باکو رسمی در رابطه با کشته شدن نیروهای حافظ صلح روسیه آغاز شد.
در پایان سپتامبر 2020، جنگ در قره باغ از سر گرفته شد و یک درگیری طولانی مدت ادامه یافت. در شب 10 نوامبر، آذربایجان و ارمنستان با وساطت روسیه با توقف آتش، ماندن در مواضع اشغالی و تبادل اسرا و اجساد کشته شدگان موافقت کردند. علاوه بر این، مناطق کلباجار و لاچین و همچنین بخشی از منطقه آغدام که قبلاً تحت کنترل نیرو های قره باغ بود و در جریان جنگ توسط ارتش آذربایجان اشغال نشده بود، به باکو رفتند. نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه از جمله کریدور لاچین مستقر هستند.
Вооруженные мужчины в селе Чанахчи в Нагорном Карабахе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.09.2023
نیروهای مسلح در قره باغ شروع به تحویل سلاح های خود کردند
سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در پایان ماه می امسال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که ایروان آماده است حاکمیت آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی، یعنی همراه با قره باغ، به رسمیت بشناسد. در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که خود رهبری ارمنستان حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخت. همانطور که الهام علی اف، رهبر جمهوری آذربایجان گفت، اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان ممکن است قبل از پایان سال قرارداد صلح امضا کنند.
در 19 سپتامبر، آذربایجان عملیات نظامی خود را در قره باغ آغاز کرد و آن را "اقدامات ضد تروریستی با ماهیت محلی" نامید. ایروان این اقدامات را تجاوز توصیف کرد و گفت که هیچ واحد ارمنی در قره باغ وجود ندارد. یک روز بعد، با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی در مورد آتش بس حاصل شد؛ از جمله شروط آتش بس، به ویژه خلع سلاح نیروهای ارمنی و خروج تجهیزات سنگین از قره باغ مشخص شد. در 21 سپتامبر، در شهر یولاخ آذربایجان، در 100 کیلومتری شمال شرق استپانکرت، نشست نمایندگان ارامنه قره باغ با هیئت آذربایجانی برگزار شد که به ادغام این منطقه به جمهوری اختصاص داشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала