گروه طالبان به خاطر کشتار هزاره های ارزگان خاص هیات بررسی گماشت

© © Sputnikگروه طالبان به خاطر کشتار هزاره های ارزگان خاص هیات بررسی گماشت
گروه طالبان به خاطر کشتار هزاره های ارزگان خاص هیات بررسی گماشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2023
عضو شوید
نامه ای که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، دیده می شود که نخست وزیر گروه طالبان هیاتی را برای بررسی کشتار هزاره های ارزگان خاص گماشته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از شهروند، نامه ای که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، نشان می‌دهد که گروه طالبان هیات بلند پایه‌‌ای از مقام های امنیتی و اداری اش را به منظور رسیدگی به کشتار هدفمند هزاره‌ها در ارزگان خاص تشکیل دادند.
برپایه ای نامهف که تاریخ نشر آن ۳میزان/۲۵سپتامبر می‌باشد ملاحسن آخوند نخست وزیر این گروه با صدور حکمی هیات بلند پایه‌ای از مقام های امنیتی و اداری که در راس آن ملامحمد زی آخوند از وزارت دفاع طالبان می‌باشد، تشکیل داده است.
اروزگان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2023
کشتن یک کشاورز دیگر در ادامه کشتار زنجیره ای در منطقه‌ ای هزاره‌نشین خاص ارزگان
در این نامه آمده است، که به منظور رسیدگی به کشتار مرموز در ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان افراد ذیل به عنوان هیات رسیدگی به این موضوع از سوی گروه طالبان گماشته شده اند: ملامحمد زی آخوند از وزارت دفاع، ملاعبدالسلام محبور معین نیروهای هوایی طالبان، رئیس ستاد وزرات داخله طالبان، عارف، رئیس استخبارات کابل و مولوی عتیق‌الله مسئول امنیت ریاست‌الوزرای طالبان افرادی هستند که به زودی به ارزگان خواهند رفت ‌و نتیجه ای بررسی شان را به نخست وزیرشان ارائه خواهند کرد.
در هیات گروه طالبان هیچ هزاره ای این گروه دیده نمی شود و هزاره ها نگران آن هستند که این افراد کشتار را یک جانبه بررسی کنند.
در همین حال دکتر امین احمدی عضو پیشین هیات مذاکره کننده‌ی دولت افغانستان با طالبان، در گفتگو با خبرگزاری صدای شهروند در رابطه به تشکیل این هیات می‌گوید: از هر آن امری که منجر به حفاظت از هزاره‌های ارزگان گردد استقبال می‌کنیم. آقای احمدی می‌گوید که باید منتظر نتیجه‌ی کار این هیات ماند زیرا اگر طالبان از عهده‌ی این کار بیرون نیایند حکومت نمی‌توانند. آقای احمدی با اشاره به صحبت‌های‌چند روز پیش‌‌اش در مورد قتل‌های هدفمند ارزگان گفت: دوفرمانده‌ی طالبان که در اندراب و پنجشیر حضور دارند در پشت این قتل‌ها قرار دارند و جلوگیری این دو فرمانده از توانایی مسئولان محلی طالبان و‌ پشتون‌های محل بالا است. در هیات طالبان برای ارزگان هیچ مقام هزاره‌ی که با طالبان همسو هستند دیده نمی‌شود.
جواد سلطانی جامعه شناس و استاد دانشگاه، در رابطه‌ به تشکیل و عدم حضور هزاره‌ها در این هیات می‌گوید: تشکیل چنین هیات‌هایی که حتا هزاره‌ها در آن حضور داشته باشند با توجه به پیشینه و پالیسی طالبان که تلاش دارند سر‌زمین‌های هزاره‌ها را غصب کنند، مشکل را حل نمی‌کند. سلطانی در مورد اینکه آیا طالبان عقیده‌ای برای رسیدگی به چنین قضایا را دارد یا خیر می‌افزاید که طالبان هیچ اعتقادی به رسیدگی به قضایای این چنینی را ندارند. زیرا به باور وی مبنای رسیدگی به دعواهای حقوقی قوانین و مقررات است اما طالبان سال‌ها نشان دادند که به هیچ قانون و انصاف باورمند نیستند.
سلطانی در ادامه افزود: بعید می‌داند که این هیات بتواند از مال و جان مردم ارزگان صیانت کند. زیرا به عقیده وی تشکیل این هیات چیزی جز ترفند رسانه‌ای برای بازی با افکار عامه نیست. اما باید منتظر ماند، روزهای آینده نتیجه‌ی کار این هیات و رفتار طالبان نشان خواهد داد که در مورد رسیدگی به قضیه ارزگان و موارد مشابه چقدر صادق هستند.
یادآوری می کنیم، که کشتار هدفمند در ارزگان از سال‌ها تاکنون ادامه دارد. از زمان به قدرت رسیدن طالبان تاکنون ۱۷ نفر از هزاره‌های منطقه "جوی‌نوی" ارزگان توسط پشتون‌های محل به قتل رسیدند. در آخرین مورد یک پدر و‌ پسر به گونه‌ی وحشتناکی از سوی پشتون‌های‌ منطقه‌ی "تنگی‌مامی" سر بریده شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала