اوضاع فاجعه بار در غزه؛ تنها امید مردم به باز شدن کریدور های بشردوستانه است

© AP Photo / Fatima Shbairقصف قوات الجيش الإسرائيلي في مدينة غزة، قطاع غزة، فلسطين
قصف قوات الجيش الإسرائيلي في مدينة غزة، قطاع غزة، فلسطين - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.10.2023
عضو شوید
وضعیت غزه فاجعه بار است، مردم به کریدور بشردوستانه تکیه کرده اند، آب قطع شده است.
گزارشگر اسپوتنیک مستقر در منطقه محاصره شده توسط نیروهای اسرائیلی گفت: حملات هوایی نیروهای اسرائیلی و نبود کریدور بشردوستانه منجر به وضعیت فاجعه‌باری در نوار غزه شده است.
طارق علیان روزنامه نگار به همراه همسر و دختر 14 ساله خود در شهر غزه در شمال منطقه فلسطینی به همین نام واقع در سواحل مدیترانه زندگی می کند.

علیان می گوید: "وضعیت فاجعه است؛ برق و آب قطع شده است. ما سعی می کنیم ارتباط خود را با دنیای خارج حفظ کنیم و برای شارژ تلفن های هوشمند خود از UPS منابع تغذیه بدون وقفه، باتری ها و ژنراتورهای الکتریکی کوچکی که با بنزین کار می کنند استفاده می کنیم. با این حال، اتصال به اینترنت در بهترین حالت قطع و وصل می شود و حفظ ارتباط با دنیای خارج، علی الخصوص با روسیه بسیار دشوار است."

در حال حاضر طارق و خانواده اش مانند سایر شهروندان روسی ساکن نوار مسدود شده غزه منتظر باز شدن یک کریدور بشردوستانه برای تخلیه آنها به کشور همسایه مصر هستند.
علیان گفت: ما باید در اولین فرصت نوار غزه را ترک کنیم، اما هیچ راهروی امنی وجود ندارد، زیرا تمام جاده‌های نوار غزه در معرض بمباران اسرائیل است.
جاده غزه به رفح حدود 35 کیلومتر طول دارد، اما در معرض آتش توپخانه دائمی است و مانند بقیه نوار غزه، هیچ راهروی بشردوستانه در آنجا وجود ندارد. پیش از این، کاروان‌ها توسط خودروهای صلیب سرخ بین‌المللی (ICRC) اسکورت می‌شدند، اما اخیراً شهر غزه را ترک کرده و به سمت جنوب نوار حرکت کردند، جایی که وضعیت در آنجا حادتر نیست.
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوقفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، جنگنده های این سازمان به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
تعداد کشته شدگان غیرنظامی در هر طرف از هزار نفر گذشت و چندین هزار اسرائیلی و فلسطینی مجروح شدند. از جمله، در مورد چندین کشته و مفقود روس و همچنین شهروندان سایر کشورها گزارش شده است. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند.
Recep Tayyip Erdoğan - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.10.2023
اردوغان: محاصره غزه نقض حقوق اساسی بشر است
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند.
بر اساس موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه منحصراً بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل که به منافع ارضی طرفین مربوط می شود، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور، اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала