کارشناس: چرا امریکا نیاز به ایجاد یک دولت موقت را در غزه دارد؟

© AP Photo / Oded BaliltyПротестующий размахивает национальными флагами США и Израиля. Архивное фото
Протестующий размахивает национальными флагами США и Израиля. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2023
عضو شوید
کارشناس بین المللی و مدیر موسسه بین المللی می‌گوید، امریکا در تلاش است تا نقش شبه میانجی در مناقشه اسرائیل را بر عهده بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک، الکسی مارتینوف، کارشناس بین المللی و مدیر موسسه بین المللی ایالات جدید، گفت: ایالات متحده به عنوان یک شبه میانجی در مناقشه فلسطین و اسرائیل عمل می کند؛ طرح واشنگتن برای ایجاد یک دولت موقت در نوار غزه قابل استقبال است، اما اگر این فریب دیگری نباشد.
پیشتر بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که امریکا و اسرائیل در حال رایزنی درباره امکان تشکیل دولت موقت در نوار غزه با حمایت سازمان ملل و مشارکت کشورهای عربی هستند.
مارتینوف گفت: "در چنین دستور کار منفی، امریکا به عنوان یک شبه میانجی، یک تنظیم کننده صلح عمل می کند."
وی افزود: "اگر طرح ایالات متحده و اسرائیل برای تشکیل دولت موقت در نوار غزه "اولین گام و قاطعانه به سوی قطعنامه شماره 181 در مورد ایجاد کشور یهودی باشد، پس از چنین ابتکاری فقط می توان استقبال کرد.”
قمة القاهرة للسلام - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.10.2023
آیا گره کور مناقشه اسرائیل و فلسطین در قاهره باز خواهد شد؟
کارشناس خاطرنشان کرد: اگر دوباره از ترفندهایی برای پیچاندن معانی و عدم اجرای این قطعنامه صحبت می کنیم، این گامی در جهت دیگری است - این گامی است تا دوباره جنگ در خاورمیانه شروع شود.
به گفته مارتینوف، اگر قطعنامه شماره 181 به موقع اجرا می شد، "صلح پایدار و بدون درگیری" در خاورمیانه وجود می داشت و اسرائیل مدت ها پیش به "سوئیس خاورمیانه تبدیل می شد و آنچه را فراموش می کرد"جنگ می‌بود."
وی خاطرنشان کرد: "اما واشنگتن در اینجا به جنگ نیاز دارد. بنابراین، اینجا جنگ وجود دارد."
چرا امریکا به نقش میانجی نیاز دارد؟
مارتینوف معتقد است که "بازسازی" درگیری فلسطین و اسرائیل که توسط واشنگتن تحریک شده است، تلاشی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است که در سال 2024 برگزار می شود. به گفته این کارشناس، کمپاین ریاست جمهوری جو بایدن، رهبر کنونی امریکا "در موج حل و فصل خاورمیانه" آغاز خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: بایدن نمی تواند در دستور کار داخلی قرار گیرد؛ در دستور کار خارجی، دوسیه اوکراین انتظارات را برآورده نکرد: بسیار پرهزینه است، و تأثیر آن یکسان نیست، و روس ها به هیچ وجه شکست نمی خورند، اگرچه این ایده وجود داشت. چه کنسروی برایشان باقی مانده است؟ خاورمیانه.
قمة القاهرة للسلام - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2023
نشست قاهره درباره فلسطین آغاز شد + عکس
تفاوت مواضع روسیه و چین با غرب
این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر به مناقشه فلسطین و اسرائیل به طور گسترده نگاه کنیم، اظهارات بایدن و دولت او به طرز جالبی با آنچه که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پخش می شود، در تضاد است.
وی تاکید کرد که موضع روسیه در قبال مسئله فلسطین و اسرائیل طی چندین دهه هرگز تغییر نکرده است.
وی در پایان گفت: امریکایی ها و گروه کشورهای غربی پشت سر آنها دستور کار نظامی و تقریباً جنگ جهانی سوم را پیشنهاد می کنند تا بالاخره بفهمند چه کسی همه کاره است. و برایشان این مهم نیست که نصف جهان خواهد سوخت! نکته اصلی این است که ما آن را کشف کرده و از آرمان های خود در دموکراسی دفاع خواهیم کرد.
Премьер-министр Великобритании Борис Джонсон выступает на пресс-конференции на Даунинг-стрит в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.10.2023
نگرانی مقامات بریتانیا از کاهش کمک به اوکراین
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، از نوار غزه مورد حمله موشکی گسترده قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، جنگنده های این سازمان به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. ظرف چند روز پس از حمله، ارتش کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهداف از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
تعداد کشته شدگان غیرنظامی در هر طرف از هزار نفر گذشت و چندین هزار اسرائیلی و فلسطینی مجروح شدند. چندین کشته و مفقود روس و همچنین شهروندان کشورهای دیگر گزارش شده است. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. به گفته ولادیمیر پوتین، حل بحران خاورمیانه منحصراً بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان‌پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала