دلیل برافروختگی درگیری در شرق میانه؛ دو بازنده که در آتش جنگ پنهان شده اند

© AFP 2023 / BRENDAN SMIALOWSKIUS President Joe Biden (L) listens to Israel's Prime Minister Benjamin Netanyahu as he joins a meeting of the Israeli war cabinet in Tel Aviv on October 18, 2023.
US President Joe Biden (L) listens to Israel's Prime Minister Benjamin Netanyahu as he joins a meeting of the Israeli war cabinet  in Tel Aviv on October 18, 2023. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2023
عضو شوید
دلایل ادامه دار شدن جنگ و درگیری بین اسرائیل و فلسطین چیست؟
به گزارش اسپوتنیک، آقای احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک درباره احتمالات و جوانب درگیری بین اسرائیل و فلسطین می گوید: به عقیده من به خاطر سعی و تلاش و فشارهای امریکا، ایران، قطر و یک تعداد کشور های دیگر بین حماس و اسرائیل، آتش بس موقتی صورت خواهد گرفت. تلاش امریکا برای این آتش بس فقط برای آزادسازی گروگان ها است، بعد از آزادی این گروگان ها این بحران و این جنگ به زمان های مختلف ادامه پیدا می کند و اسرائیل تلاش خواهد کرد تا حماس را از بخشی از غزه بیرون کند.
چرا این جنگ، بعد از آزادی گروگان ها ادامه پیدا میکند؟
اسرائیل به این جنگ ضرورت دارد همانطور که امریکا هم ضرورت دارد. ضرورت اسرائیل در این است که نتانیاهو که ادعای آگاهی و هوشمندی دارد و در تمام سرحدات اسرائیل دوربین های امنیتی داشت، حماس توانست به داخل اسرائیل نفوذ کند، 1500 نفر را بکشد و بیش از 200 نفر را گروگان بگیرد، بناً مقام و منزلت نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خطر است. اگر جنگ امروز در غزه خاتمه پیدا کند، پارلمان اسرائیل نتانیاهو را صلب صلاحیت می کند و دیگر نخست وزیر نخواهد بود، ازین جهت برافروخته نگهداشتن آتش جنگ برای نتانیاهو رمان می خرد.
از سویی دیگر امریکا جنگ در افغانستان را باخته است، بدین ترتیب با گذشت هرروز شاهد باخت آنها در اوکراین هستیم و بزودی به اوکراین هم پشت خواهد کرد. در اصل علاقه مندی امریکا حضور در شرق میانه است، همانطوری که تعدادی از ناوگان های خود را در این منطقه مستقر کرده است و میخواهد گاه و بیگاه با ایران، با حزب الله لبنان و بعضی نیرو ها در سوریه و عراق درگیری و زد و خورد ایجاد کند، این همه بخاطر این است که امریکا انتخاباتی پیش رو دارد و جو بایدن محبوبیت کمی (30%) در بین امریکایی ها دارد، بناً اگر جنگی نباشد و در منطقه حضور پیدا نکند محبوبیتش به کمتر از این هم سقوط خواهد کرد و به نظر می رسد که این جنگ را تا انتخابات امریکا همچنان دامن خواهند زد.
اما چه دلیلی دارد که امریکا این درگیری را دوام دار میکند و چه منفعتی برای آنها دارد؟
از یک سو امریکا به این موضوع فخر دارد که ما در دو جای می جنگیم ( در اوکراین و در شرق میانه)، و از سوی دیگر میتوان گفت که بزرگترین سرمایه داران و سرمایه گذاران امریکایی یهودی هستند، در انتخابات و برنده شدن کاندیدای رئیس جمهوری این سرمایه گذران نقش عمده بازی می کنند، بایدن از حمایت اسرائیل می خواهد حمایت یهودیان را در انتخابات 2024 به دست بیآورد. با تمام این اوصاف من معتقدم که آتش جنگ به زودی ها خاموش نمی شود.
تشدید درگیری در خاورمیانه
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، از نوار غزه مورد حمله موشکی گسترده قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، جنگنده های این سازمان به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. ظرف چند روز پس از حمله، ارتش کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهداف از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
تعداد کشته شدگان غیرنظامی در هر طرف از هزار نفر گذشت و چندین هزار اسرائیلی و فلسطینی مجروح شدند. چندین کشته و مفقود روس و همچنین شهروندان کشورهای دیگر گزارش شده است. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. به گفته ولادیمیر پوتین، حل بحران خاورمیانه منحصراً بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان‌پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала