سازمان ملل به دلیل خطرات بالقوه، خواستار توقف اخراج مهاجران از پاکستان شد

© iStock.com / Viktor SidorovФлаг Организации Объединенных Наций
Флаг Организации Объединенных Наций - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.10.2023
عضو شوید
سازمان ملل از پاکستان خواست تا اخراج افغان ها را متوقف کند تا از "فاجعه حقوق بشری" جلوگیری شود.
به گزارش اسپوتنیک، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) اعلام کرد که طرح پاکستان برای اخراج پناهجویان "غیرقانونی" بیش از 1.4 میلیون افغان در این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
خاطرنشان می شود که بیش از دو میلیون افغان بدون مدرک در حال حاضر در پاکستان زندگی می کنند که حداقل 600 هزار نفر از آنها پس از بازگشت طالبان* به قدرت در اگست 2021 به قدرت رسیدند.
شمداسانی، سخنگوی OHCHR گفت: "ما معتقدیم که بسیاری از کسانی که با اخراج مواجه هستند، در صورت بازگشت به افغانستان در معرض خطر جدی نقض حقوق بشر از جمله دستگیری و بازداشت خودسرانه، شکنجه و رفتار ظالمانه و غیرانسانی قرار خواهند گرفت."
او افزود که فعالان جامعه مدنی، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، مقامات دولتی پیشین و اعضای نیروهای امنیتی و همچنین تمام زنان و دختران به ویژه در معرض خطر هستند. شمداسانی "سیاست های زننده" را یادآور شد که زنان افغان را از تحصیلات متوسطه و عالی، کار در بسیاری از بخش ها و مشارکت در سایر جنبه های زندگی روزمره و عمومی منع می کند.
اخراج بیش از یک هزار مهاجر از کشور ایران   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2023
برگشت بیش از شش هزار مهاجر افغان طی دو روز از پاکستان
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) پیش از این افزایش شدیدی را در تعداد بازگشت کنندگان به افغانستان به دلیل تصمیم پاکستان ثبت کرده اند.
بر اساس گزارش سازمان ملل، تا 15 اکتبر، 59780 افغان پاکستان را ترک کردند که اکثریت آنها، 78 درصد، ترس از دستگیری را دلیل ترک این کشور عنوان کردند.
شمداسانی گفت: "با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل اول نوامبر، ما از مقامات پاکستانی می‌خواهیم تا قبل از اینکه دیر شود، بازگشت اجباری شهروندان افغان را متوقف کنند تا از یک فاجعه حقوق بشری جلوگیری شود".
OHCHR همچنین از دولت می خواهد که به حمایت از افراد نیازمند ادامه دهد و اطمینان حاصل کند که هرگونه بازگشتی در آینده ایمن، با عزت، داوطلبانه و مطابق با قوانین بین المللی است.
Ситуация в Герате и окрестностях после разрушительного землетрясения - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.10.2023
هرات بار دیگر به لرزه در آمد
شمداسانی خاطرنشان کرد که با نزدیک شدن به فصل زمستان، هرگونه اخراج دسته جمعی ناگزیر بحران انسانی وخیم در افغانستان را که در پی یک رشته زمین لرزه های ویرانگر در این ماه در ولایت هرات در حال چرخش است، بدتر می کند. بر اساس آمار رسمی به نقل از سخنگوی سازمان ملل، این زمین لرزه ها دست کم 1400 کشته و 1800 زخمی بر جای گذاشته است.
وی همچنین خاطرنشان کرد که افغانستان 43 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت آنها یعنی نزدیک به 30 میلیون نفر در حال حاضر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. بیش از سه میلیون نفر آواره داخلی هستند.
شمداسانی گفت: ما تعهدات بین المللی حقوق بشری را که افغانستان به عنوان یک دولت متعهد شده است و تعهدات آنها در زمینه حمایت، ترویج و تحقق حقوق بشر را به مقامات عملی یادآوری می کنیم.
طالبان* — این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала