کشور های ترک زبان خواهان ادامه کمک به افغانستان شدند

© Sputnik / Grigoriy Sisoevپرچم کشور ازبکستان
پرچم کشور ازبکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.11.2023
عضو شوید
شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان از اعضای سازمان کشورهای ترک (OTS) خواست تا به کمک های بشردوستانه در شرایط کاهش علاقه جهانی به مشکلات افغانستان ادامه دهند.
به گزارش اسپوتنیک، نشست سران UTG روز جمعه در آستانه افتتاح شد. این سازمان شامل آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و ازبکستان است و ترکمنستان و هنگری به عنوان ناظر در این سازمان حضور دارند.
میرضیایف که در این اجلاس صحبت می‌کرد، گفت: "ما خواستار ایجاد مکانیزم‌های خاص با هدف جلوگیری از تضعیف کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و حل مشکلات حاد اجتماعی در این کشور هستیم". ازبکستان در سال 2023 ریاست UTC را بر عهده خواهد داشت.
به گفته وی، امروز در شرایطی که صرفاً درگیری ها و جنگ ها در سایر نقاط جهان وجود دارد، مشکلات افغانستان بیش از پیش از دید جامعه جهانی دورتر می شود. میرضیایف خاطرنشان کرد: ما به افغانستان صلح‌آمیز و بی‌ثبات نیاز داریم که فعالانه در فرآیندهای مشارکت منطقه‌ای و همکاری اقتصادی با همه همسایگان شرکت کند.
رئیس جمهور ازبکستان گفت که ابتکار تاشکند برای ساخت خط آهن ترانس-افغان به افغانستان اجازه می دهد تا در روندهای مشارکت منطقه ای و همکاری اقتصادی با همه همسایگان خود مشارکت کند. میرضیایف افزود: "ازبکستان به ارائه کمک های لازم به مردم افغانستان ادامه خواهد داد. ما فعالانه به ارائه کمک های بشردوستانه از طریق مرکز لجستیکی و آموزش شهروندان افغان در مرکز آموزشی ترمز ادامه خواهیم داد."
در آغاز ماه اگوست 2021، طالبان (جنبش به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است) حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان تشدید کردند، در 15 اگوست وارد کابل شدند و در روز بعد اعلام جنگ کردند. طی دو هفته آخر ماه اگوست، تخلیه دسته جمعی اتباع کشورهای غربی و افغان میدان هوایی کابل را ترک کرد و به تقریبا 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در آغاز ماه سپتامبر همان سال، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان* به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه خدمت می کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала