- اسپوتنیک افغانستان  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه 24 فبروری عملیات ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، هدف این عملیات را "محافظت از افرادی عنوان کرد که در طول هشت سال گذشته توسط رژیم کی‌یف تحت شکنجه و جنایت قرار گرفته اند" .

مدودف: هر پایگاه خارجی که قرار باشد در اوکراین ایجاد شود، هدف قرار می گیرد

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر Уничтоженная военная техника ВСУ
Уничтоженная военная техника ВСУ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.12.2023
عضو شوید
معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید، اگر پایگاه های ناتو در اوکراین ظاهر شوند، روسیه به ناچار به آنها حمله خواهد کرد
به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه، بیانیه اتحادیه اروپا درباره ضمانت‌های امنیتی به کی یف را یک سند به درد نخور خواند و گفت که توافق‌های دوجانبه ناشی از آن می‌تواند منجر به ایجاد پایگاه نظامی در خاک اوکراین و البته حمله اجتناب‌ناپذیر روسیه به آن شود.
دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه در کانال تلگرام خود نوشت: "رژیم باندرای موضوع جدیدی را برای ایجاد یک اجماع ضد روسی به راه انداخته است. منظور اعلامیه اتحادیه اروپا در مورد ضمانت های امنیتی اوکراین است. بدیهی است که این اعلامیه به خودی خود هیچ ارزشی ندارد. این بیانیه صرفا یک بیانیه عمومی است و کاغذ پاره ای بیش نیست."
وی بیا بیان اینکه البته این اعلامیه شامل امکان انعقاد توافق‌نامه‌هایی با برخی کشورها درباره مفاد حوزه تامین امنیتی است، افزود: "این تاحدودی جدی تر است. توافقات دوجانبه برای تولید تسلیحات، آموزش پرسنل نظامی، تامین مالی برنامه های نظامی و بسیاری موارد دیگر برای نئونازی ها در کی یف. تا جایی که برخی کشورها ممکن است تصمیم به ایجاد پایگاه نظامی در اوکراین بگیرند و مثلا به محافظت از مرزهای این کشور بپردازند."
مدودف با بیان اینکه، یعنی در اصل می گویند که نمی خواهند به ناتو بپیوندد و مثلا به دنبال جنگ با روسیه نیستند اما هر کاری هم می کنند و به قولی بیکار نمی نشینند، تصریح کرد: "سؤال این است که آنها ماده 5 معاهده واشنگتن را چگونه تفسیر خواهند کرد. به عبارت دیگر، وقتی روسیه به چنین پایگاهی حمله می کند (و این امر ناگزیر اتفاق می افتد، چرا که پرسنل نظامی این پایگاه دقیقا برای جنگ با ما اینجا می آیند)، آیا کشورهای این ائتلاف بخاطر دفاع از پایگاهی که توسط یکی از کشورهایشان ساخته شده و منهدم می شود، اقدامی می کنند یا خیر آیاد پاسخ جمعی می دهند یا خیر؟."
معاون شورای امنیت روسیه در ادامه نوشت که حمله به هر پایگاه نظامی مبنای اجرای ماده 6 این معاهده است (یعنی حمله مسلحانه ... به نیروهای مسلح، کشتی ها یا هواپیماهای هر یک از طرف ها). به گفته مدودف، پاسخ لزوما لازم نیست نظامی و جمعی باشد، همانطور که در همان ماده 5 معاهده آمده است.
دیمیتری مدودف تصریح کرد: "پاسخ شامل "ارائه کمک" در قالب اجرای فوری " اقدام جداگانه یا مشترکی که (طرف یا طرف ها) لازم بداند، است، از جمله استفاده از نیروی مسلح است". یعنی پاخس می تواند به طور مشترک انجام شود یا کشور صاحب پایگاه به تنهایی اقدام کند. از طریق نظامی یا هر روش دیگری."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала