طالبان تونل دوم سالنگ را می سازند

© https://twitter.com/mopw_afgشاهراه سالنگ با حضور برخی مقام‌های حکومتی بازگشایی شد
شاهراه سالنگ با حضور برخی مقام‌های حکومتی بازگشایی شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.12.2023
عضو شوید
فعلاً پروژه تونل دوم سالنگ توسط انجنیران چینی در حال توسعه است و روسیه نیز در این عرصه فعال گردیده است.
به گزارش اسپوتنیک، همانطور که سید حکمت الله شمیم، نماینده رسمی والی طالبان در ولایت پروان به طلوع نیوز گفت، این پروژه هم اکنون توسط انجنیران چینی (ظاهراً از شرکت گوچین) در حال توسعه است که با معاون والی گفتگو کرده و به وزارت عامه پیشنهاد نموده اند.
به گفته ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، یک تونل در سالنگ برای جابجایی مسافر و بار، به ویژه در فصل زمستان کافی نیست. تونل دوم برای جداسازی حمل و نقل مسافر و بار طراحی خواهد شد.
غلام یحیی (چاووش) تحلیلگر سیاسی در این ارتباط گفت: چین در این عرصه فعال گردیده و میخواهد در طرح تونل سازی افغانستان فعالانه سهم بگیرد.

وی تاکید کرده گفت، چین در تلاش دستیابی به معادن و سرک سازی افغانستان است. ممکن بین روسیه و چین رقابت ایجاد و تونل سازی افغانستان ایجاد گردد.

یحیی افزود که شرکت تجارتی کابل مسکو نیز می تواند در این عرصه سهم بگیرد. قابلوف که چندی قبل عازم کابل شده بود، گفت که روسیه میتواند در طرح های ساختمانی و اقتصادی افغانستان سهم داشته باشد. روسیه در تونل سازی تجربه زیاد دارد و مردم افغانستان از آن راضی هستند.
حالا کشور چین فعال گردیده و میخواهد تونل دوم سالنگ را اعمار کنند.
قابل ذکر است که شرکت های روسی در اعمار تونل دوم سانگ نیز علاقمندی خود را نشان داده اند. افغانها از تونل که روس ها ده ها سال قبل ساخته بودند، راضی هستند و انتظار دارند که روسیه نیز در تونل دوم سالنگ سهم بگیرند".
در این ارتباط عبدالوکیل تحلیلگر سیاسی به اسپوتنیک ابراز نظر نموده گفت: "در این اواخر طالبان تپ و تلاش به رشد کشور دارند. افغانستان کشور دست ناخورده کوهی و کافی از معادن است. اما استخراج و انتقال آن در عدم سرک های وسیع و تونل ها غیر ممکن است. میتوان گفت که راه ابریشم را دو باره زنده میکنیم.

عبدالوکیل افزوده گفت که شوروی سابق به افغانستان خدمات زیاد ساختمانی را انجام داده است که تونل سالنگ از جمله خدمات ایشان می باشد. اگر روسیه در اعمار تونل دوم سانگ سهم بگیرد، ما اطمینان داریم که صد سال عمر خواهد داشت.

وی افزوده گفت که به هر صورت، افغانستان کشور کوهی است و به تونل های زیاد نیاز دارد. در عدم تونل ها، افغانستان رشد نمی کنیم. همه افغانها میخواند که افغانستان سریع بازسازی گردد و ترقی کند. ما وقت زیاد را ضایع درگیری های مسلحانه داخلی کردیم. اکنون باید کشور خود را بسازیم. ساختن کشور بدون تونل و سرک ها غیر ممکن است.
تونل گذرگاه سالنگ تنها مسیر زمینی مستقیم است که مناطق مرکزی را از طریق هندوکش به مناطق شمال متصل می کند. یکی از راه های ترانزیتی آسیای مرکزی به پاکستان از آن می گذرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала