درگیری اسرائیل-فلسطین؛ "اگر از توسعه جنگ جلوگیری نشود منطقه کاملاً غرق آتش می‌شود"

© AP Photo / Fatima ShbairSmoke rises following an Israeli airstrike in Gaza City
Smoke rises following an Israeli airstrike in Gaza City - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.01.2024
عضو شوید
کارشناسان امور سیاسی و بین‌المللی افغانستان می‌گویند که اسرائیل با راه‌اندازی جنگ نابرابر در برابر غزه نه تنها به هدف خود نرسیده است، بلکه با ابعاد گسترده تر امنیتی مواجه شده گردیده است.
سید باقر محسنی،آگاه روابط بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت که اسرائیل نه تنها هنوز به هدف خود نرسیده، بلکه پیامدهای این جنگ را به مناطق گسترده تر خاورمیانه نیز منتقل کرده است:
میان سطح قدرت اسرائیل و حماس نابرابری چشمگیری وجود دارد. حمایت تسلیحاتی و مالی غرب از اسرائیل این نابرابری را افزایش داده است. در مقابل، حماس با تکیه بر روحیه جهادی و اراده انسانی، در مدت نسبتاً طولانی توانسته است موجودیت خویش را حفظ کند. هدف اصلی اسرائیل از راه اندازی جنگ نابرابر در برابر غزه و کشتن غیر نظامیان و تخریب زیر بنا ها، حذف و نابودی حماس بود که تا اکنون نه تنها در این هدف ناکام بوده، بلکه تبعات این جنگ به مناطق وسیع تری از خاور میانه کشیده است. اکنون اسرائیل نه تنها با تهدید حماس بلکه با ابعاد گسترده تر امنیتی مواجه شده گردیده است.
چاووش یحیی آگاه امور سیاسی در این ارتباط ابراز نظر نموده اظهار داشت که اسرائیل به اهداف خود نرسیده است. با حماس و اداره خودگردان فلسطین، حزب الله لبنان و حوثی های یمن در این نبرد های سهم دارند.
وی افزود:
اسرائیل به هدف خود نرسیده و امریکا می خواهند منطقه را به میدان جنگ تبدیل کند. اگر اهدف شان نابودی حماس بوده، به هدف نرسیده اند. نسل کشی کردند و همه تاسیسات را ویران نمودند. حالا اماکن تخریب شده غزه، به سنگر مبدل شده که باعث تلفات نیروهای اسرائیل گردیده است.
آقای چاووش می‌گوید که هدف اسرائیلی ها تسخیر کامل غزه بود که نتوانستند و جنگ هنوز ادامه دارد و پیش بینی عواقب آن بسیار دشوار است.

آگاه امور سیاسی اضافه کرد:

ادامه جنگ به نفع اسرائیل نیست. اسرائیل تلفات زیادی را متقبل شده، وسایل محاربوی و تانک های زیادی را از دست داده است. ولی یک تعداد کشور ها هنوز هم در آتش جنگ تیل می اندازند و می خواهند که جنگ اسرائیل و حماس ادامه پیدا کند که نه به نفع حماس، نه کشورهای عربی، نه به غرب و نه به شرق و حتی اسرائیل نیست.

در همین حال محمد نعیم غیور کارشناس امور سیاسی در این مورد به اسپوتنیک گفت که در جریان 70 سال اسرائیل با چنین مقاومت روبرو نشده است:

جنگ سالهای قبل بین اسرائیل و اعراب در جریان یک هفته خاتمه یافت و با اسرائیل سازش صورت گرفت. اما حالا در جریان صد روز نیروهای حماس به تنهایی علیه قوی اسرائیل مقاومت کرده و هنوز هم جنگ ادامه دارد. با وصف ویرانی ها و تلفات بیش از بیست هزار و هزاران زخمی علیه اسرائیل مقاومت می کنند. وی تاکید کرد که جنگ از قلمرو اسرائیل و غزه دورتر رفته و حالا به یمن رسیده است. اگر جلو آن گرفته نشود، منطقه کاملاً غرق آتش می شود که هیچ کسی نخواهد توانست آنرا خاموش کند.

آقای غیور افزود که کشورهای مانند لبنان، سوریه، اردن، فلسطین، عراق و چندین کشور دیگر درگیر جنگ بزرگ خواهند شد که تلفات جانی و خسارات زیاد با خود خواهد داشت که به تمام جهان تاثیر اقتصادی و سیاسی خواهد گذاشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала