هدر بار خواهان پشتیبانی از ایجاد پرونده در برابر گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی به خاطر بانوان شد

© https://twitter.comهیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2024
عضو شوید
معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل خواستار پشتیبانی کشورهای عضو کنوانسیون رفع تبعیض در برابر بانوان برای ایجاد پرونده در برابر گروه طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری (آی‌سی‌جی) در لاهه شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، هدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در مطلبی که امروز (چهارشنبه، ۱۱ دلو) در سایت دیدبان حقوق بشر منتشر شده، به پرونده‌ی افریقای جنوبی در برابر اسرائیل مبنی بر نقض کنوانسیون نسل‌کشی در غزه اشاره کرده و نوشته است، که گروهی از زنان افغانستان در داخل این کشور و در دیاسپورا نیز دنبال چنین موضوعی هستند.
دیوان بین‌المللی دادگستری یا دادگاه بین‌الملل که رکن قضایی سازمان ملل متحد است، به حل‌وفصل اختلافات بین دولت‌ها می‌پردازد، اما به‌گفته‌ی هدر بار، اخیرا پرونده‌های مرتبط به نقض حقوق بشر نیز در این دادگاه ایجاد شده است.
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2023
هدر بار: آسیب‌های ناشی از محدودیت آموزش دختران برای آینده افغانستان زیان‌بار خواهد بود
معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر علاوه کرده است که "سرکوب وحشیانه‌"ی زنان و دختران و محرومیت آنان از حقوق شان توسط طالبان نقض آشکار کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان است که افغانستان در سال ۲۰۰۳ آن را تصویب کرد.
با وجود این و به‌گفته‌ی هدر بار، کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان به کشورهای طرف معاهده اجازه می‌دهد تا اختلافات خود را با سایر دولت‌های عضو "در رابطه با تفسیر یا اجرای" کنوانسیون که با مذاکره یا داوری حل‌وفصل نشده است، به دیوان بین‌المللی دادگستری بسپارند.
او نوشته است که بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان حمله‌ی طالبان به حقوق زنان و دختران را محکوم کرده‌اند. به‌گفته‌ی خانم بار، درحالی‌که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال بررسی جنایات ادعایی در برابر گروه طالبان است، دیوان بین‌المللی دادگستری نیز راهی را برای پی‌گرد قضایی سوءاستفاده‌های طالبان در اختیار دولت‌های حامی زنان افغانستان قرار می‌دهد که می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد.
هدر بار نوشته است: "زنان و دختران افغان سزاوار روزی هستند که در دادگاه علیه طالبان حضور داشته باشند و دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. حمایت تنها یک دولت عضو کنوانسیون رفع تبعیض می‌تواند این امر را محقق کند".
اگرچه افغانستان کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان را پذیرفته، اما حکومت طالبان که تا اکنون به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت شناخته نشده، این کنوانسیون را نپذیرفته است.
این گروه پس از دست یافتن به قدرت، محدودیت شدید علیه زنان و دختران وضع کرده‌ است. زنان افغانستان در حال حاضر از تحصیل، کار و آزادی گشت‌وگذار محروم هستند.
گروه طالبان در برخی شهرها گروهی از زنان و دختران جوان را به‌دلیل عدم رعایت پوشش مورد قبول این گروه بازداشت کرده‌اند، اقدامی که منتقدان طالبان آن را آدم‌ربایی می‌خوانند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала