- اسپوتنیک افغانستان  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه 24 فبروری عملیات ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، هدف این عملیات را "محافظت از افرادی عنوان کرد که در طول هشت سال گذشته توسط رژیم کی‌یف تحت شکنجه و جنایت قرار گرفته اند" .

آلمان و امریکا آگاهانه روند پیوستن اوکراین به ناتو را کند می کنند

© iStock.com / Michele UrsiФлаг НАТО, Евросоюза и Украины
Флаг НАТО, Евросоюза и Украины - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2024
عضو شوید
امریکا و آلمان به‌رغم تمایل کشورهای اروپای شرقی و خود کی یف برای آغاز هر چه سریع‌تر پیوستن اوکراین به ناتو، به دنبال به تاخیر انداختن آغاز این روند هستند.
به گزارش اسپوتنیک، مجله فارین پالیسی به نقل از منابعی می نویسد: "اوکراین و برخی از نیرومندترین پشتیبانان آن ناتو را زیر فشار قرار می‌دهند تا به طور رسمی از کی یف برای عضویت در ائتلاف نظامی در نشست بزرگ آینده دعوت کند، اما تلاش‌های آنها با مقاومت جدی پشت پرده از سوی ایالات متحده و آلمان روبرو می‌شود".
برپایه ای اطلاعات این نشریه، لهستان و کشورهای بالتیک، گسترش ناتو از طریق عضویت اوکراین را راهی برای "تضعیف جاه طلبی های روسیه در اروپای شرقی" می دانند. با این حال، شماری از نمایندگان غربی این ائتلاف، به ویژه واشنگتن و برلین، آغاز روند پذیرش کی یف را در شرایطی که درگیری در اوکراین ادامه دارد، زودرس می دانند.
این مجله خاطرنشان می کند: "ایالات متحده و آلمان اهداکنندگان اصلی کمک های نظامی و اقتصادی به اوکراین هستند. مقامات هر دو کشور اصرار دارند که اوکراین باید در نهایت به ناتو بپیوندد، اما اکنون زمان شروع این روند نیست".
Заседание совета Россия - НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.01.2024
نشست شورای ناتو و اوکراین
به گفته طرفین، هدف هر دو کشور به جای پیوستن به ناتو، تداوم تامین سلاح و مهمات اوکراین است. یکی از دلایل این ترس این است که در متن یک درگیری مداوم، پیوستن به ائتلاف می تواند منجر به درگیری تمام عیار بین ناتو و روسیه، حتی تا جنگ هسته ای ختم شود.
مخالفان این موضع، گنجاندن زودهنگام کی یف را به عنوان راهی برای "صرفه جویی در درازمدت" در مقایسه با استراتژی پمپاژ کردن آن با سلاح در نظر می گیرند. همزمان، ترس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده امریکا در نومبر 2024 در حال افزایش است. پیش بینی می شود در صورت بازگشت او به کاخ سفید، روی پذیرش اوکراین در ناتو کار نکند و این موضوع را حداقل به مدت چهار سال به تعویق بیاندازد.
این نشریه همچنین خاطرنشان می کند، استولتنبرگ که این هفته برای دیدار با نمایندگان ارشد دولت (رئیس جمهور امریکا، جو بایدن) از واشنگتن بازدید می کند، موضوع عضویت اوکراین در ناتو در رأس دستور کار دبیر کل ناتو قرار دارد.
این نشریه در ادامه می نویسد، همزمان، در اوایل ژانویه، مذاکراتی در وزارت امور خارجه بین دیپلمات های آمریکایی و نمایندگان پارلمان اروپا پیش از نشست ناتو که قرار بود در ماه جولای در واشنگتن برگزار شود، انجام شد. دیپلمات‌های آمریکایی از اروپایی‌ها خواستند که به دلیل ترس از اینکه این موضوع تناقضات داخلی را برجسته کند و احتمالاً به روسیه زمینه‌ای برای افزایش اقدامات نظامی در اوکراین در کوتاه‌مدت بدهد، تلاش نکنند موضوع عضویت اوکراین در ناتو را در دستور کار نشست آتی قرار دهند.
در پایان سپتمبر 2022، ولادیمیر زلنسکی از ثبت درخواست برای پیوستن اوکراین به ناتو به صورت تسریع شده خبر داد. در همان زمان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که عضویت کامل کی یف در زمان درگیری مسلحانه غیرممکن است.
همانطور که دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه اشاره کرد، کرملین درخواست زلنسکی برای پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین واکنش‌های متفاوت به آن را شنید. به گفته وی، مسکو از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و به یاد دارد که جهت گیری کی یف به سمت اتحاد بود که یکی از دلایل آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین شد. در همان زمان، در جون 2022، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مورد پیوستن احتمالی اوکراین به اتحادیه اروپا، اظهار داشت که روسیه چیزی علیه آن ندارد، چرا که این یک بلوک نظامی نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала