امکان تنش ها جدی در سرحدات افغانستان و تاجیکستان

© Sputnik / Semiryaga /  مراجعه به بانک تصاویر سرحدات تاجکستان
سرحدات تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2024
عضو شوید
پر تنش ترین وضعیت در سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در بخش تاجیکستان و افغانستان از سرحد است.
ویکتور واسیلیف، سفیر روسیه در امور "CSTO" سازمان پیمان امنیت جمعی، با اشاره به اینکه کشورهای غربی به طور فعال روش‌های استفاده از باندها را در آسیای مرکزی معرفی می‌کنند، گفت: برخی از آنها قبلاً در مناطق جنوبی و جنوب غربی افغانستان ثبت نام کرده‌اند.
به گفته وی، هنوز در مورد برنامه تقویت سرحدات تاجیکستان و افغانستان مشخص نیست، که باید از کارگروه رسیدگی کننده که در ماه مارچ تشکیل جلسه خواهد داد، انتظار داشت.
در مورد وضعیت سرحدات تاجیکستان و افغانستان با کارشناسان صحبت خواهیم کرد.
Посольство России в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2024
برقراری پیوندهای روسیه با افغانستان امروز سودمند و ارزنده خواهد بود
یحیی چاووش رهبر حزب حرکت ملی خط میانه (خط سوم) افغانستان در این ارتباط نظر دیگر ارائه داشته گفت: "تاجایی که مشاهده می شود گاهی از طرف وزارت خارجه روسیه و گاهی هم از طرف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و گاهی از طرف سفارت روسیه در افغانستان سر و صدا های شنیده می شود که گویا القاعده یا داعش در افغانستان جابجا شده اند. اخیرا هم اطلاعات نشر شده که در سرحدات کشور های دول مشترک المنافع و در مناطق شمال غرب افغانستان تروریست ها جابجا شده اند. این همه دروغ است، حقیقت ندارد. این سروصدا های تبلیغ نادرست است و این حقیقت ندارد. چنین سروصداها نه به نفع افغانستان و به روسیه است.
اکنون در افغانستان امنیت تامین است. میتواند شب و روز آزادانه در سراسر کشور سفر کنید.
اطلاعات در مورد این که وضع امنیتی در افغانستان خوب نیست، کاملا درست نیست. همین حالا من در افغانستان هستم و از مناطق مختلف افغانستان دیدن نموده ام. هیچ نوع مشکل امنیتی وجود ندارد".
اما جنرال متقاعد افغان که نخواست اسم‌اش تحریر گردد، در این ارتباط ابراز نظر نموده گفت: " تشویش کشورهای آسیای میانه و روسیه که در جنوب آن میتواند هر حادثه اثرگذاری منفی داشته باشد، این است که باند گروپ های ساخته و بافتهٔ کهنه کار کشورهای غربیی، بریتانیا و امریکا هنوز هم در افغانستان بنام های گوناگونی درتشکیلات منظم وغیرمتمرکز وجود دارد، غربی ها علاوه بر باند گروپ های اسلامگرای افراطی، توانسته دربین اقشار دیگر مانند قوای مسلح دیروز اجنت تربیه نمایند و حتی در بین نیروهای طالبان ممنوع درفدراتیف روسیه، که بتوانند برای یک پارچگی شان ارتباط به خرابی وضعیت کشورهای آسیای میانه و بخصوص تاجیکستان ازآنها استفاده بعمل بیاورند و به پیچیدگی‌های وضعیت و وخامت سوق الجیشی و نظامی درمنطقه مضر تمام شوند.
میتوان گفت که افراد کافی دارند. بدین لحاظ واقعآ هم برای کشورهای امنیت دسته جمعی و بخصوص فدراسیون روسیه لازم است تدابیر جدی را اتخاذ نمایند تا در دو و یا چندین جبهه جنگ مصروف نگردد، و به ویژه درقسمت تحکیم سرحدات تاجیکستان نیرومندوعاجل اقدام نمایند".
اما یحیی چاووش رهبر حزب حرکت ملی خط میانه (خط سوم) افغانستان در این ارتباط نظر دیگر ارائه داشته گفت: "تاجایی که مشاهده می شود گاهی از طرف وزارت خارجه روسیه و گاهی هم از طرف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و گاهی از طرف سفارت روسیه در افغانستان سر و صدا های شنیده می شود که گویا القاعده یا داعش در افغانستان جابجا شده اند. اخیرا هم اطلاعات نشر شده که در سرحدات کشور های دول مشترک المنافع و در مناطق شمال غرب افغانستان تروریست ها جابجا شده اند. این همه دروغ است، حقیقت ندارد. این سروصدا های تبلیغ نادرست است و این حقیقت ندارد. چنین سروصداها نه به نفع افغانستان و به روسیه است.
اکنون در افغانستان امنیت تامین است. میتوانید شب و روز آزادانه در سراسر کشور سفر کنید.
اطلاعات در مورد این که وضع امنیتی در افغانستان خوب نیست، کاملا درست نیست. همین حالا من در افغانستان هستم و از مناطق مختلف افغانستان دیدن نموده ام. هیچ نوع مشکل امنیتی وجود ندارد".
میتوان گفت که وضع امنیتی افغانستان کاملاً آرام و تحت کنترول است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала