نکوهش جریان های سیاسی و نظامی ضد گروه طالبان از دعوت این گروه در نشست دوحه

© NRFنکوهش جریان های سیاسی و نظامی ضد گروه طالبان از دعوت این گروه در نشست دوحه
نکوهش جریان های سیاسی و نظامی ضد گروه طالبان از دعوت این گروه در نشست دوحه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2024
عضو شوید
جریان‌های سیاسی و نظامی ضد گروه طالبان با نشر اعلامیه ای مشترک، ضمن استقبال از گماشتن فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان دعوت از گروه طالبان در نشست دوحه را نکوهش کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، امروز (پنجشنبه، ۲۶ دلو) شانزده جریان سیاسی و نظامی ضد گروه طالبان (جبهه آزادی افغانستان،جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان، جبهه مقاومت ملی افغانستان، حزب وحدت اسلامی افغانستان، شورای مقاومت ملی، حزب اسلامی افغانستان، حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، حزب دعوت اسلامی افغانستان، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب عدالت و آزادی افغانستان، شورای لوی مشرقی، شورای لوی کندهار، شورای شمالی بزرگ، روند حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت مردم افغانستان، حزب همدلی مردم افغانستان) با نشر اعلامیه‌ای مشترک ضمن پشتیبانی از گماشتن فرستاده ویژه از سوی سازمان ملل برای افغانستان دعوت از گروه طالبان در نشست دوحه را نکوهش کرده‌اند.
امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در دیداری با سفیر روسیه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2024
متقی: شرایط ما برای حضور در نشست دوحه پذیرفته نشود شرکت نمی‌کنیم
در اعلامیه این جریان های و حزب ها گفته شده است، که ملاحظات جریان‌های ضد طالب در خصوص ارزیابی فریدون سنیرلی اوغلو، بازرس ویژه مستقل سازمان ملل از اوضاع افغانستان محفوظ است، ولی از تعیین فرستاده ویژه بر اساس قطعنامه شورای امنیت پشتیبانی می‌شود: "با قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل متحد، صدور قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که متکی به آن، فرستاده ویژه در امور افغانستان تعیین می‌گردد و قرار دادن افغانستان در محراق توجه این سازمان، با حفظ ملاحظاتی که در مورد ارزیابی مستقل ملل متحد در مورد اوضاع افغانستان داریم و امیدواریم شرایط شریک ساختن آن هرچه زودتر با این سازمان فراهم گردد".
در بخش دیگر اعلامیه آمده است، که افغانستان در نتیجه یک توطئه سازمان‌یافته داخلی و بین‌المللی به طالبان داده شد و این گروه در دو و نیم سال گذشته کاری نکردند جز محروم ساختن مردم از حقوق ابتدایی و اساسی، جنایت جنگی، اختطاف، شکنجه و کشتار زنان و منسوبین حکومت پیشین، اعمال آپارتاید جنسیتی، نسل‌کشی، کوچ اجباری و غصب جایدادهای باشندگان بومی مناطق مختلف افغانستان و فرهنگ‌ستیزی، در کنار حمایت از بیش از بیست‌ودو گروه تروریستی.
در اعلامیه گفته شده است، که گروه طالبان با اشتراک در نشست‌های بین‌المللی از جمله نشست دوحه نه تنها دست از جنایت برنمی‌دارند که بیش از گذشته مرتکب جنایت خواهند شد: "با دعوت از طالبان در تمامی نشست‌های بین‌المللی از جمله نشست سازمان ملل متحد در قطر، نه‌تنها نمایندگی از افغانستان صورت نمی‌گیرد که به آنان جسارت می‌بخشد که بیشتر از پیش به رفتارهای خشونت‌بار شان ادامه دهند".
همچنان از روند فرستادن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان انتقاد شده و خاطر نشان ساخته‌اند، که باید میان کمک به مردم نادار و نیازمند با کمک به گروه تروریستی طالبان تفاوت قایل شد: "با توجه به فزایندگی فقر مطلق و فقر نسبی در افغانستان تداوم همکاری‌های بشردوستانه به مردم افغانستان یک امر حیاتی است. اما همکاری‌های بشردوستانه به مردم فقیر و همکاری اقتصادی با گروه تروریستی طالبان دو امر جدا از هم است".
در اعلامیه جریان‌های مخالف گروه طالبان آمده است، که سازمان ملل بایستی در نشست دوحه از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در افغانستان دعوت کند که مشروعیت مردمی و بین‌المللی داشته باشند، نه این که در غیاب مردم افغانستان با طالبان تعامل پنهانی صورت گیرد: "از دبیرکل سازمان ملل متحد و سایر بازیگران منطقه‌ای که قرار است اعضای آن در نشست مشورتی این سازمان در مورد افغانستان شرکت کنند، می‌خواهیم که با زمینه‌سازی حضور همه طرف‌های سیاسی ذی‌نفع افغانستان در نشست آتی آن سازمان، فرصت آن مهیا گردد که از طریق پروسه‌ی فراگیر ملی، وضعیت کنونی متحول و زمینه‌ی شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده مردم افغانستان فراهم گردد تا به بحران‌های جاری در کشور ما نقطه‌ی پایان گذاشته شود".
یادآوری می کنیم، که قرار است در ۲۸ دلو نشست دوحه در باره افغانستان به ابتکار سازمان ملل متحد برای دو روز برگزار گردد.
نگرانی همگانی از حضور احتمالی گروه طالبان در این نشست هنوز پابرجاست.
آگاهان باور دارند که گروه طالبان یک گروه تروریستی است و شایسته حضور در مجامع بین‌المللی به نمایندگی از افغانستان نیست.
یادآوری می کنیم، که در ۱ دلو نیز یک ترجمان پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان، زیر شکنجه طالبان در مربوطات شهر اسدآباد، مرکز ولایت کنر جان باخت.
گروه طالبان از زمان حاکمیت‌شان به این‌سو، همواره از سوی نهادهای بین‌المللی به نقض حقوق بشری متهم شده‌اند، اما این گروه پیوسته ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرده است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала