پایان نشست دوحه؛ گوترش: دولت همه‌شمول با مشارکت همه‌ اقوام در افغانستان تشکیل شود

© AP Photo / John Thysآنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2024
عضو شوید
دبیرکل سازمان ملل گفته است که افغانستان باید کشوری باشد برای همه مردم آن و دولت همه‌شمول با مشارکت همه‌ اقوام در آن تشکیل شود.
به گزارش اسپوتنیک، انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه، 30 دلو در نشست خبری در دوحه گفته است که طالبان فکر می‌کنند رسیده‌گی به نگرانی‌های جهان وظیفه این گروه نیست و از جهان می‌خواهند آنان را به‌رسمیت بشاسد.
به گفته وی، نامه‌ای از سوی طالبان به‌دست آورده است و در آن درخواستی مطرح شده بود که حق سازمان ملل متحد برای گفت‌وگو با دیگر نماینده‌گان مردم افغانستان را نقض می‌کرد.
او نشست دوم دوحه را "بسیار مفید" خوانده و افزوده که عدم اشتراک طالبان جلسه را "صدمه" نزده است.
وی اضافه کرده است که جامعه جهانی فکر می‌کند به هیچ یک از نگرانی‌هایش توسط طالبان رسیده‌گی نشده است و نمی‌تواند پیشرفتی در تعامل با این گروه بیابد.
دبیرکل سازمان ملل علاوه کرده که دیدارش با نماینده‌گان ویژه کشورها برای افغانستان "فوق‌العاده سازنده" بود و در این نشست روی مسایل کلیدی اجماع حاصل شده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در دوحه گفت که مشوره‌ها برای تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان را فورا آغاز می‌کند.
مذاکرات صلح دوحه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.02.2024
نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها درباره‌ی افغانستان امروز در دوحه آغاز می‌شود
با این حال، گوترش در بخش دیگر سخنانش گفته است که در مورد تحقیقات مستقل هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در مورد افغانستان میان نماینده‌گان کشورها اتفاق نظر وجود دارد.
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که در نشست دوحه توافق شد که نماینده ویژه با "مشوره‌های عمیق" با اعضای سازمان ملل متحد، حکومت سرپرست طالبان و سایر اعضای جامعه افغانستان تعیین شود.
او افزود :"تصمیم گرفته شد تا مجموعه‌ای از مشوره‌ها را آغاز کنم و شرایط برای تعیین نماینده ویژه بررسی کنم که نه تنها وظیفه هماهنگی تعامل جامعه جهانی را بر عهده داشته باشد، بلکه بتواند به صورت مؤثر با طالبان کار بکند".
نشست دوحه دیروز با میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد.
افزون بر نماینده‌گان ویژه کشورها در امور افغانستان، میترا مهران، شاه‌گل رضایی، محبوبه سراج، لطف‌الله نجفی‌زاده و فیض زلاند به نماینده‌گی از جامعه مدنی در این نشست اشتراک کرده‌اند.
طالبان به‌رغم دعوت از سوی سازمان ملل متحد، در این نشست اشتراک نکردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала