توماس وست: هیچ کشوری نمی‌خواهد شاهد ظهور تهدید تروریسم در افغانستان باشد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان
توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.02.2024
عضو شوید
نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور افغانستان در رشته پیام‌هایی در ایکس، از بازگشت خود به واشنگتن پس از پایان نشست نمایندگان کشورها به میزبانی سازمان ملل در دوحه خبر داده است.
به گزارش اسپوتنیک، توماس وِست، نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور افغانستان گفته است که یک اجماع قوی در میان کشورها در مورد منافع جمعی در افغانستان وجود دارد. او به درخواست کشورها برای مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق زنان و دختران در افغانستان اشاره کرده است.
وِست بامداد امروز (جمعه، 4 حوت) در رشته پیام‌هایی در ایکس، از بازگشت خود به واشنگتن پس از پایان نشست نمایندگان کشورها به میزبانی سازمان ملل در دوحه خبر داده است.
این دیپلمات آمریکایی نشست دوحه را سازنده توصیف کرده و گفته است که در این نشست در مورد نیازهای اقتصادی و اساسی مردم افغانستان، اهمیت احترام به حقوق‌بشر و ضرورت ادامه‌ی تعامل با افغان‌ها، از جمله طالبان بحث شده است.
توماس وِست نوشته است: "یک اجماع قوی در مورد منافع جمعی در افغانستان وجود دارد. هیچ کشوری نمی‌خواهد شاهد ظهور تهدید تروریسم در افغانستان باشد. همه خواهان بازگشت زنان و دختران به مکاتب متوسطه، دانشگاه، کار و زندگی عمومی هستند."
این دیپلمات امریکایی افزوده است که در نشست نمایندگان کشورها در دوحه در مورد اقتصاد افغانستان، تعهد آشکار به مردم این کشور شنیده شد و تلاش‌های کمک‌رسانی در سال گذشته نیز بررسی گردید.
او گفته است که ثبات اقتصادی افغانستان نیاز به توسعه رویکردی دارد که به مردم افغانستان مالکیت آینده اقتصادی می‌دهند.
توماس وِست افزوده است که بسیاری از کشورها ممنوعیت 95 درصدی خشخاش توسط طالبان را پذیرفتند. به‌گفته‌ی او، در نشست دوحه حمایت‌های بین‌المللی از کشاورزان برای ایجاد کشت جایگزین تریاک و تداوی معتادان مواد مخدر نیز بررسی شده است. توماس وِست گفته است که در این زمینه هماهنگی بیشتری لازم است.
او اضافه کرده است که آمریکا از ادامه‌ی اجلاس دوحه استقبال می‌کند و همچنین خواستار یک روند به رهبری سازمان ملل برای تهیه‌ی نقشه راه به هدف ادغام کامل افغانستان در سیستم بین‌المللی است.
به‌گفته‌ی او، هدف این روند رفاه مردم افغانستان و منافع مشترک جامعه بین‌المللی باشد.
دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته‌ی جاری به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.
طالبان به‌دلیل عدم پذیرش شرایط شان از سوی سازمان ملل متحد در این نشست شرکت نکردند.
دبیرکل سازمان ملل متحد پس از پایان نشست دوحه گفت که عدم اشتراک طالبان به این نشست صدمه نزد و افزود که این گروه شرط‌هایی را مطرح کرده بود که مشابه به به رسمیت‌شناسی و غیرقابل قبول بود.
در این نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در مورد پیشنهادات "ارزیابی مستقل افغانستان" و تعیین نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان رایزنی کردند.
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که اشتراک‌کنندگان در مورد مسائل کلیدی اتفاق نظر داشتند و توافق کردند که نیاز است برای تعیین نماينده‌ی ویژه، مشوره‌های بیشتر صورت گیرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала