دیدگاه وزارت خارجه ترکیه درباره ای طرح ساخت بندر در غزه از سوی امریکا

© AP Photo / Mahmoud EssaПалестинцы ждут гуманитарную помощь на берегу моря в городе Газа
Палестинцы ждут гуманитарную помощь на берегу моря в городе Газа - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2024
عضو شوید
وزارت خارجه ترکیه طرح های امریکا برای ساخت بندر در غزه را نتیجه واکنش بین المللی دانست.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه استار به نقل از اظهارات رئیس وزارت خارجه ترکیه نوشت: هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، ابتکار امریکا برای ایجاد بندر موقت در غزه را نتیجه واکنش بین‌المللی دانست.
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به کنگره گفت که به پنتاگون دستور می دهد تا یک بندر موقت برای ارسال کمک های بشردوستانه در نوار غزه بدون حضور نیروهای امریکایی در آنجا بسازد.
Люди пробираются по заваленному переулку после ночной израильской бомбардировки Рафаха на юге сектора Газа - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2024
افزایش جان باختگان غزه به 30 هزار نفر
یک منبع دیپلماتیک در پایتخت ترکیه پیشتر به اسپوتنیک گفته بود، که طرف ترکیه در حال بررسی گزارش‌ها درباره ابتکار عمل امریکا است، انقره همیشه از شکستن محاصره پشتیبانی می‌کند.
روزنامه می نویسد: "فیدان با بیان اینکه رویکرد دولت امریکا در ایجاد بندر موقت در غزه نیز نتیجه واکنش افکار عمومی بین المللی بود، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها احساس وظیفه می کنند کاری انجام دهند".
یادآوری می کنیم، که اسرائیل در 7 اکتوبر مورد یورش موشکی بی‌پیشینه ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، رزمندگان سازمان وارد مناطق مرزی جنوب کشور شدند و به سوی نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به گروگان گرفتند.در اسرائیل طبق آخرین اطلاعات مقامات، نزدیک به 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران می شود و همچنین گزارش شده است که بیش از پنج هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را در برابر حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین محاصره کامل این منطقه را اعلام کرد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد. در پایان اکتوبر 2023، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در منطقه آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.شمار قربانیان گلوله باران نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی از 7 اکتوبر از مرز 30 هزار نفر و زخمی شدن بیش از 72 هزار نفر گذشت. حماس مدعی شد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد. پس از پایان آتش بس، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که 126 اسرائیلی و 11 خارجی در گروگان حماس باقی مانده اند و 110 ربوده شده آزاد شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب پیمان نامه ای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز با اسرائیل است. مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала