روز جهانی قضات زن؛ رینا امیری: فرمان‌های طالبان قاضی‌های زن را بیکار کرده است

© Photo / twitterرینا امیری
رینا امیری - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2024
عضو شوید
نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق‌‌بشر تأکید کرده است که یک افغا‌نستان عادلانه زمانی ممکن است که تنوع آن در سیستم قضایی نمایان شود.
به گزارش اسپوتنیک، رینا امیری، نماینده ویژه‌ی آمریکا در امور زنان و حقوق‌‌بشر به مناسبت "روز جهانی قضات زن" می‌گوید که فرمان‌های طالبان بسیاری از قاضی‌های زن را در افغانستان بیکار کرده است.
خانم امیری امشب (دوشنبه، 11 مارچ) با نشر پستی در ایکس، نوشته است که در این روز زنانی را که در افغانستان به‌عنوان قاضی خدمت می‌کردند بیاد می‌آورد.
او افزوده است: "فرمان‌های طالبان بسیاری از آن‌ها [قضات زن] را بیکار کرده است و افغان‌های آسیب‌پذیر را که به آن‌ها تکیه می‌کردند، بدون محافظت باقی گذاشته است."
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2024
مجاهد: حقوق زنان افغان هیچ ربطی به امریکا ندارد
نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق‌‌بشر تأکید کرده است که یک افغا‌نستان عادلانه زمانی ممکن است که تنوع آن در سیستم قضایی نمایان شود.
بسیاری از این قاضی‌ها می‌گویند که به‌دلیل رسیدگی به پرونده‌های اعضای طالبان در حکومت پیشین، اکنون در معرض انتقام‌جویی آنان قرار دارند.
انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که طالبان در افغانستان بیش از 50 فرمان علیه دختران و زنان صادر کرده‌اند.
گوترش این اظهارات را روز دوشنبه، (11مارچ) در شصت‌وهشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد بیان کرده است.
به گفته وی، این فرمان‎‌های طالبان دختران و زنان افغان را سرکوب می‌کند.
طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، قاضی‌های زن را از نظام قضایی افغا‌نستان حذف کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала