شورای مقاومت ملی: عبدالعلی مزاری راه حل آشفتگی افغانستان را در برقراری عدالت اجتماعی می دانست

© M. Bezhanپخش مستقیم از بزرگداشت بیست و هفتمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو
پخش مستقیم از بزرگداشت بیست و هفتمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2024
عضو شوید
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در بیست و نهمین سالیاد شهادت دبیرکل حزب وحدت اسلامی افغانستان نوشته است، که شهید وحدت ملی راه حل مشکل کشور را در برقراری عدالت اجتماعی، وحدت ملی، یکپارچگی و پذیرش واقعیت‌های اجتماعی در قالب مدل نظام سیاسی فراگیر با ساختار غیر متمرکز می دانست.
به گزارش اسپوتنیک، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در پیامی به مناسبت بیست و نهمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری دبیرکل حزب وحدت اسلامی افغانستان نوشت: فرا رسیدن بیست و نهمین سال‌روز شهادت شهید وحدت ملی، استاد عبدالعلی مزاری را به پیشگاه مردم افغانستان، پیروان و دوست‌داران ایشان تسلیت عرض نموده، یاد و خاطرات ایشان را گرامی می‌دارد.
این شورا در ادامه نوشته است: "از بیست و نهمین سالگرد شهادت شهید وحدت ملی، استاد عبدالعلی مزاری در حالی تجلیل به‌عمل می‌آید که مردم ما، روزهای ناگوار و سختی را زیر سلطه غاصبانه گروه طالبان، سپری می‌کنند. روزهایی که گروه واپس گرا و ضد مدنیت، تمدن و فرهنگ، بی اعتنا به خواسته‌های مردم افغانستان، گروه ها و جریان‌های سیاسی، همچنان به سیاست ضد حقوق بشری، در قالب بازداشت‌های خود سرانه‌ی مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران، شکنجه و آزار آنان، بی حرمتی به نوامیس مردم که در تضاد آشکار با دستورات شریعت و آموزه های اسلامی، ارزش‌های انسانی، فرهنگ و عنعنات جامعه افغانستانی قراردارد؛ ادامه می دهند".
پخش مستقیم از بزرگداشت بیست و هفتمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2023
اعلامیه ای جبهه ای مقاومت ملی به مناسبت ۲۸ مین سالیاد شهادت استاد عبدالعلی مزاری
در ادامه این پیام آمده است: "احترام به اصل کثرت‌گرايی، احترام به نمادها و سمبل‌های قومی، نهادینه سازی ارزش‌های انسانی، روحيه مدارا و رواداری، تعامل و تفاهم است. اما با تأسف هرچه که از سلطه این گروه متحجر می‌گذرد؛ فضای همزیستی و رواداری بیشتر از پیش در خطر قرار می‌گیرد. که این امر وضعیت زندگی اقوام باهم برادر افغانستان را در جغرافیایی یکپارچه بیش از هر زمان دیگر با خطر مواجه ساخته به گونه‌ای که اکنون گروه طالبان با ترویج نگاه تکفیری نسبت به پیروان دیگر مذاهب، زمینه غيريت سازی، بیگانه پنداری، انحصار و استبداد رو به تزاید گردیده است".
این شورا خواست شهید وحدت ملی را بازگو کرده و نوشته است: "شهيد استاد عبدالعلی مزاری، با مطالعه و نگاه عمیق به تاریخ تحولات سیاسی-اجتماعی افغانستان، و در یافت دقیق از ریشه‌های بحران تاریخی کشور؛ راه حل را در برقراری عدالت اجتماعی، وحدت ملی، یکپارچگی و پذیرش واقعیت‌های اجتماعی افغانستان در قالب مدل نظام سیاسی فراگیر با ساختار غیر متمرکز میدانست. ساختار سیاسی که بتواند بستر حد اکثر مشارکت و سهیم ساختن گروه های قومی؛ مذهبی، زبانی، فرهنگی و محلی را متناسب با میزان نفوس و شعاع وجودی شان فراهم سازد".
تجلیل از 22 مین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2017
چندرسانه ای
تجلیل از 22 مین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در کابل
این شورا با تاکید بر خواسته های رهبر پیشین حزب وحدت نوشته است: "با این رویکرد، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان بر این باور است که راه عبور از پیچیدگی و بن‌بست به وجود آمده در صحنه سیاسی-اجتماعی افغانستان، پذیرش واقعیت‌های اجتماعی است. زیرا هر ناظر واقع نگر با اندک تأمل به خوبی در می یابد که: سياست ارعاب و تهديد، حذف و انحصار، استبداد و تبعیض به هدف تداوم حاکمیت؛ روش شکست خورده است. در واقع تنها راه سامان یافتن سرنوشت جمعی جامعه افغانستان، هم پذیری، مدارا و تساهل از رهگذر گفتگو و تفاهم و توافق در امر اداره امور جمعی است".
این جبهه در این پیام از تلاش های سازمان ملل قدردانی و خاطر نشان کرده است: "براین اساس شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، ضمن حمایت از سلسله تلاش‌های سازمان ملل متحد برای یافتن راه حل بحران افغانستان، انتظار دارد که سیاست عدم شناسايی سلطۀ ظالمانه گروه تک جنسیتی، تک ایدئولوژی و استبدادی طالبان، به منظور وادار شدن به فراهم ساختن فضای گفتگوی جامع که منجر به تشکیل دولت فراگير و بر آمده از مکانیسم انتخابات و اراده مردم گردد؛ همچنان ادامه یابد".
در پایان این پیام آمده است: "شورای مقاومت ملی یاد و خاطرات شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری را گرامی داشته، روانش را شاد و راهش را مستدام می‌خواهد".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала