امریکا قطع‌نامه‌ی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

© Sputnik / Dmitry AstakhovВо время саммита государств – членов Совета Безопасности ООН
Во время саммита государств – членов Совета Безопасности ООН - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2024
عضو شوید
نماینده امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطع‌نامه‌ای را که راه را برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل هموار می‌کرد، وتو کرد.
به گزارش اسپوتنیک از 15 عضو شورای امنیت 12 عضو به پیش‌نویس این قطع‌نامه رأی موافق دادند و دو کشور بریتانیا و سوییس به آن رأی ممتنع دادند.
با این حال، آمریکا با استفاده از حق وتوی خود از تصویب قطع‌نامه جلوگیری کرد. فرانسه، جاپان و کوریای جنوبی، متحدان آمریکا از این قطع‌نامه حمایت کردند.
حمایت قوی از فلسطینی‌ها نه تنها حاکی از افزایش تعداد کشورهایی است که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، بلکه تقریبا به طور قطع حمایت جهانی از فلسطینی‌هایی است که با بحران انسانی ناشی از جنگ غزه روبرو هستند و اکنون وارد هفتمین ماه خود شده است.
این قطع‌نامه در صورت تصویب به مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از 193 عضو توصیه می‌کرد که با تبدیل‌شدن فلسطین به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد موافقت کند.
فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. در سال 2011، فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

در ماه آپریل، فلسطین نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و درخواست کرد که پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی را دوباره بررسی کند.

کشورهای دارای این وضعیت می توانند در اکثر جلسات شرکت کنند و تقریباً به تمام اسناد مربوطه دسترسی داشته باشند، اما حق رای ندارند. به جز فلسطین، واتیکان نیز دارای وضعیت ناظر دائمی در سازمان ملل است.

کشورها با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل بنا به توصیه شورای امنیت در این نهاد بین المللی پذیرفته می شوند.
اکنون آمریکا با وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، بار دیگر نشان داد که ادعاهایش در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم آن تنها شعاری بیش نیست و حتی حاضر به رای موافق برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала