مسلمانان باید برای جلوگیری از حملات اسرائیل اقدام کنند

© AFP 2023 / Tobias Schwarzاردوغان: از تصمیم ترامپ در مورد ونزوئلا شوکه شده ام
اردوغان: از تصمیم ترامپ در مورد ونزوئلا شوکه شده ام - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2024
عضو شوید
رهبر ترکیه بر لزوم اتحاد جهان اسلام برای جلوگیری از ادامه حملات اسرائیل به غزه تاکید کرد.
به گزارش اسپوتنیک رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلیفونی با آداما بارو رئیس گامبیا، گفت که جهان اسلام باید در راستای توقف حملات اسرائیل به غزه و رعایت قطعنامه‌های سازمان ملل، به صورت متحد و یکصدا عمل کند.
چندی قبل هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که آنکارا رسما تصمیم به پیوستن به دوسیه شکایت افریقای جنوبی علیه اسرائیل به دیوان تحقیقات بین المللی گرفته است.
دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: "در این گفتگو (بین رجب طیب اردوغان و آداما بارو)، روابط دوجانبه میان ترکیه و گامبیا، حملات اسرائیل به فلسطین و دستور کار پانزدهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی که قرار است در گامبیا برگزار شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اردوغان گفت بسیار مهم است جهان اسلام برای توقف حملات اسرائیل به غزه و تامین رعایت قطعنامه های سازمان ملل، به صورت متحد عمل کنند."
اردوغان ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه مذاکرات و تصامیم که در اجلاس سران کشورهای اسلامی اتخاذ می شوند، مساعد و مناسب باشند، گفت که هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در این اجلاس نماینده آنکارا خواهد بود.
رجب طیب اردوغان در این دیدار گفت که می توان در دوره آینده گام های مشترکی برای بهبود روابط میان ترکیه و گامبیا برداشت.
صبح روز هفتم اکتوبر، اسرائیل مورد حمله راکتی بی سابقه ای از نوار غزه قرار گرفت. سرویس مطبوعاتی قوای مسلح اسرائیل اعلام کرد که بیش از 3 هزار راکت پرتاب شده است. علاوه بر این، قوای حماس پس از حملات راکتی گسترده، به مناطق سرحدی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
چند روز پس از این حمله، قوای اوکراین اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک سرحد غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
Разрушенные здания в Хан-Юнисе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2024
ترکیه می خواهد از اسرائیل تاوان غزه را بگیرد
پیشتر حماس اعلام کرده بود که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد. به گفته منابع رسمی اسراییل، ممکن است اکنون همچنان حدود 100 اسرائیلی در اسارت حماس باشند. به گزارش وزارت صحت عامه فلسطین، 73 فیصد قربانیان حملات اسرائیل را کودکان، زنان و افراد مسن تشکیل می دهند. بر اساس گزارش مقامات اسرائیل شمار جان باختگان اسرائیلی نیز به بیش از 1200 نفر و زخمی ها به 5 هزار نفر رسیده است.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری های نظامی را متوقف کنند. براساس موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس راهکار "دو دولتی" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است، راه حلی که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، مبنی بر ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین بود، اما فقط کشور اسرائیل ایجاد گردید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала