نشر اسناد محرم نبرد برای تصرف برلین و رایش‌ستاگ

© Photo / Ivan Shagin / Olga Shirnina / Color by Klimbim نشر اسناد محرم نبرد برای تصرف برلین و رایش‌ستاگ
نشر اسناد محرم نبرد برای تصرف برلین  و رایش‌ستاگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع روسیه اسنادی را در خصوص نبرد برلین برای تصرف پایتخت آلمان نازی از حالت محرمانه خارج نمود.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اسناد مربوط به نبردهای برلین، برای تصرف رایشستاگ "مقر پارلمان آلمان نازی" را به صورت دیجیتالی درآورده و در وبسایت این وزارت منتشر نموده است.

 در وبسایت وزارت دفاع روسیه یک بخش با نام "توافق نهایی جنگ بزرگ" ظاهر شده است که به آخرین روزهای نبرد برای تصرف پایتخت آلمان نازی و اتمام عملیات تهاجمی برلین اختصاص داده شده

اسناد آزادسازی وین در جنگ جهانی دوم - اسپوتنیک افغانستان
اسناد آزادسازی وین در جنگ جهانی دوم

در میان اسناد، گزارش هایی از مارشال کونف به استالین درباره تصرف برلین و گزارش مارشال ژوکوف در مورد تصرف رایشستاگ «مقر پارلمان آلمان نازی در برلین» به رهبر وقت شوروی موجود است.

همچنین در این وبسایت برای اولین بار اسنادی از وجوه مرکز آرشیو وزارت دفاع که پیش اراین محرم شمرده می‌شد، نیز منتشر شده است. نسخه هایی از مصوبات آن زمان ، گزارش های عملیات نظامی  و برگه های مربوط به اعطای نشان ها در جمله این اسناد شامل اند.

نبرد برلین آخرین تهاجم بزرگ در جبهه اروپایی جنگ جهانی دوم بود و این عملیات استراتژیک به عهده ارتش شوروی گذاشته شده بود. در روز 16 جنوری سال 1945 ارتش سرخ در نتیجه عملیات ویستولا-اودر به جبهه آلمان هجوم برد و در جبهه‌های پروس شرقی، سیلیزیای شمالی و جنوبی، پومرانیای شرقی با سرعت زیاد30 تا 40 کیلومتر در روز به سوی غرب پیش می‌رفت که به فاصله 60 کیلومتر از شرق برلین در امتداد رودخانه اودر موقتاً توقف کرد. در طول نبرد، دو جبهه شوروی از جنوب و شرق به برلین حمله کردند در حالیکه بخش سوم ارتش شوروی در حال قلع و قمع نیروهای آلمانی در شرق برلین بود. نبرد در برلین از اواخر روز 20 آپریل 1945 تا صبح 2 می ادامه داشت که یکی از خونبارترین نبردهای تاریخ به‌شمار می‌رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала