معمای داعش در افغانستان

© AP Photo / Fileداعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بروز جنبش مرموز داعش در افغانستان

بروز جنبش مرموز داعش در افغانستان همانند بروز طالبان است. همه خوب به یاد دارند که در شروع سال نود قرن بیست از بطن بخش از مجاهدین طالبان زایده شد و دیری نگذشت که زمام امور را از مجاهدین که٬ دیگر وقت مصرف شان برای تمویل کننده گان آن ختم شده بود ٬بدست گرفتند٬ امروزاین سناریو تکرار میگردد٬ داعش ٬با شعا ر های شبیه وقت بروز طالبان٬ عرض اندام میکند و این خود نمایانگر آنست که وقت مصرف طالبان هم دیگر گذشته و باید پدیده ای شوم دیگری جای طالبان را بگیرد.
اگر به شعار های طالبان در زمان بروز شان توجه نماییم ٬ایشان در اوایل نفوذ خود خواهان تامین حاکمیت شرعیت در تمامی کشور های منطقه بودند ٬ کشور های آسیای میانه تا روسیه به این وسوسه بودند که عنقریب طالبان به خانه های شان تک تک خواهند زد.

از همین لحاظ این کشور ها توجه خویش را به تقویه حکومت مجاهدین در افغانستان مبذول داشتند ٬ اما طالبان به چنان سرعت برق آسا پیشروی کردند٬ که با گذشت تقریبا دو سال از پیدایش شان زمام امور را از مجاهدین بدست گرفتند٬ امروز گروه تروریستی داعش که شکل گیری خلافت اسلامی خود را در مناطق از خاورمیانه اعلام کرده است، نظر به طرح آینده٬ جغرافیه شان از افغانستان تا اروپا رااحاطه میکند.
داعش امروز با ابعاد گسترده ای استرتیژی عرض اندام نموده و از مشی دیروزی طالبان به مراتب قدم بالاتر فرا برداشته.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала