وحید مژده: پاکستان توان حاضر نمودن طالبان را به میز مذاکره ندارد

© AP Photo / Behrouz MehriМужчина машет национальным флагом на предвыборном митинге в провинции Герат
Мужчина машет национальным флагом на предвыборном митинге в провинции Герат - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای اولین بار گروه طالبان صلح را یک ضرورت برای افغانستان دانسته و به صراحت اعلام کرده است که بدون صلح، زندگی آرام و پیشرفت های تعلیمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ناممکن است.

نشست قطر٬ از طرف سازمان غیر دولتی موسسه پگواش المان٬ که در پایان بخشیدن به جنگ و منازعات همکاری می کند٬ با شرکت نماینده گان با صلاحیت طالبان٬ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و شورای عالی صلح افغانستان و تعدادی از شخصیت های با اعتبار افغانی و همچنان فعالین جامعه جهانی دایر گردید.

 این نشست سر و صدا های زیادی را همراه داشت. با ارزیابی از واکنش های که از این نشست داشتیم تقریبآ بعد از گذشت  دو سال  زمزمه مذاکرات صلح  باز هم به گوش ها تنین انداخت ٬ به گفته ناظرین  طالبان در این نشست با روحیه نسبتآ نرم تر از هر زمان   دیگر  نقاط نظر خود را در موردی حال و آینده کشور طرح نمودند.

برای اولین بار گروه طالبان صلح را یک ضرورت برای افغانستان دانسته و به صراحت اعلام کرده است که "بدون صلح، زندگی آرام و پیشرفت های تعلیمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ناممکن است.  و دوم اینکه  پیشنهاد کردند که پروسه گفتگوهای صلح میان هر دو جانب (دولت افغانستان و طالبان) دور از هر نوع فشار برگزار شود."

 نمایندگان گروه طالبان یک بار دیگر تاکید کردند  که موانع اصلی  برای گفتگوهای صلح همانا: حضور نیروهای نظامیان خارجی در افغانستان،  عدم حذف نام افراد این گروه از لیست سیاه، عدم حذف جایزه های نقدی برای هدف قرار دادن افراد این گروه و رفع فشارهای سیاسی ٬ می باشد. این مواردی است که دکتور سمیع الله پویا مبصر سیاسی رادیو  «سپوتنیک» با محترم وحید مژده مبصر سیاسی در میان گذاشت. در صحبت صوتی ذیل  توجه تانرا جلب می نمایم


نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала