اگر ابر قدرت ها نتوانند با هم به توافق برسند

© Fotohost-agency /  مراجعه به بانک تصاویر اوباما و پوتین
اوباما و پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این هفته تمامی جهان انتظار شنیدن سخنرانی های رهبران دو ابر قدرت جهانی اوباما و پوتین و همچنان ملاقات رویا روی شانرا داشتند.

اگر ابر قدرت ها نتوانند با هم به توافق برسند و جبهه واحدی علیه تروریزم تشکیل نگردد ٬ نه تنها عواقب کشور های که در آن داعش و امثال آن لانه نموده ٬ بلکه در مجموع عاقبت جامعه جهانی بسیار وخیم خواهد بود.
از همین سبب در این هفته تمامی جهان انتظار شنیدن سخنرانی های رهبران دو ابر قدرت جهانی اوباما و پوتین و همچنان ملاقات رویا روی شانرا داشتند. البته ما چند روز قبل از این نشست دقیقآ متوجه تبصره مبصرین بودیم که چه توقعات از صحبت های پوتین و اوباما رادارند ٬ حتی برای همه جالب بود که کدام یک خواهان ملاقات د ر اجلاس اسامبله عمومی ملل متحد گردیده٬ قبل از ملاقات پوتین با اوباما اداره قصر سفید شایعات را پخش نمود که گویا پوتین چندین باردرخواست ملاقات را از اوباما نمود٬ و بلاخره اوباما موافقت خویش را ابراز نمود٬ اما بزودی واضع گردید که این اوباما و اداره قصر سفید چنین تقاضا را از پوتین نموده بودند و پوتین به این تقاضای جانب امریکا موافقت خویش را نشان داد.
جان ماکین سناتور مشهور جمهوری خواهان مخالف چنین ملاقات اوباما با پوتین بود ٬ دیمیتری سایمس از کارشناسان سر شناس امریکا و رئیس مرکز منافع ملی در امریکا دلیل مخالفت جان مکین را ضعف اوباما در مقابل پوتین دانسته و قبلا معتقد بود که اوباما نمی تواند در ملاقات با پوتین از منافع ملی امریکا دفاع نماید.
قبل از بیانیه رهبران بعضی ها می گفتند که پوتین ممکن بسیار نرم و در لفافه صحبت خواهد کرد و اوباما ممکن بسیار سخت و قاطع و برخی هم برعکس پیش بینی های داشتند.
تفاوت مهم در بیانیه های دو رهبر این بود: اوباما بدون کاغذ صحبت نمود و پوتین طبق معمول در همچو محافل رسمی و سرنوشت ساز با آمادگی قبلی بیانیه خویش را درج کاغذ نموده و بشکل دقیق نکته به نکته بیان نمود. وی همه پلان های خویش را توانست فشرده در ظرف ۲۷ دقیقه بیان دارد ٬اما اوباما چند بار روی موضوعات تکراراً برگشت.
در سخنان اوباما یک موردی نو را دریافتیم و آن اینکه وی اولین بار از چنین تریبون معتبر در موردی مبارزه با داعش همکاری را با روسیه و ایران موثر اعلان نمود. در این هفته کشور های روسیه ٬ایران ٬ سوریه و عراق توافق خویش را در موردی ایجاد مرکز مشترک اطلاعاتی در مبارزه مشترک با داعش در خاک عراق اعلان نمودند٬ ای کاش افغانستان نیز تقاضاع شرکت را در این مرکز می کرد ٫ این کشور که با خطر بسا جدی از تکثر داعش در سرزمین اش مواجع است ٬ از پروسه همبستگی در مبارزه مشترک با داعش دور مانده ٬اگر چه ولادیمیر پوتین اظهار نمود که در این مرکز هر کشوری که خواهان مبارزه با این پدیده شوم را داشته باشد ٬می تواند شامل شود.
پوتین در اسانبله عمومی ملل متحد به جهانیان ابراز نمود که با پرابلم های موجود تدابیر مشخص را سازمان می دهد ٬ اما اوباما هیچ تدابیر را که کشورش در مبارزه با تهدیدات موجود در نظر دارد اراهه ننمود و در بعضی حالات احساساتی بود. تا حدی احساسات اوباما قابل درک است ٬ امریکا در پروژهً صادرات انقلابات دموکراتیک به کشور های شرق نزدیک و افریقای شمالی کاملآ ناکام مانده و امروز با تشکل اتحاد ضد داعش حتی با متحدین اش در منطقه مناسبات اش تیره گردید ٬ و تقریبا در انزوای سیاسی کشانیده شده.
پوتین صادرات دموکراسی امروز را از طرف غرب با عملکرد های اتحادشوروی در مقایسه قرار داد و به ایشان تفهیم نماید که از تاریخ بیاموزید.
وی اگر چه از کشور های مشخص ای نام نبرد ٬ اما بدون شک مطلب اش امریکا و متحدین اش بود٬ خوب به موقع خطاب نمود ٬ که شما خو با صدور دموکراسی نه تنها حقوق بشر را نقض کردید ٬ بلکه حتا حق زندګی انسانها را سلب کردید٬ عوض ریفورم و تامین دموکراسی ٬ قتل ٬ ویرانی و ګرسنګی را تامیل ګردید٬ بسیار دلم می خواهد از شما بپرسم که آیا شما خود می دانید که چه ګلی را به آب داده اید؟
بوی بد این ګل خوب به مشام شان رسیده و درک نمودند که چه ګلی بد بوی را به آب داده اند. خود سری های امریکا و متحدین اش کاسه صبر جهان رابر لب آورد ٬
پوتین بسیار بجا می ګوید که هرنوع تصامیم و عملکرد ها ولو هر قدر هم به نفع جهان و در مبارزه با تروریزم هم باشد ٬ باید صرف ٬یا به اجازه ای شورای امنیت ملل متحد و یا هم به اجازه و تقاضا دولت های قانونی آن کشوری که در انجا چنین عملیات صورت میګیرد.
اګر چه هنوز وقت است از ۷۰ مین اجلاس اسانبله عمومی ملل متحد و ملاقات رهبران روسیه و امریکا نتیجه ګیری های داشته باشیم ٬ با وجودی که توقعات زیادی از ملاقات دو رهبر ابر قدرت ها وجود نداشت ٬ اما یک روز از آن نګذشت که وزیر دفاع امریکا اعلان نمود ٬ امریکا خواهان کانال ارتباط بین نظامیان دو کشور در عملیات علیه داعش در سوریه می باشد و دستور تدابیر را به نظامیان امریکایی در مورد داده. این مطلب را نماینده ای قصر سفید در کنفرانس مطبوعاتی اضهار نمود. درست فردای آنروز وزیر خارجه امریکا جیم کری سیاست کشورش را در رابطه به سقوط بشار اسد از پوست ریاست جمهوری اشتباه سیاسی امریکا دانست٬ و اعلان نمود که اداره ای قصر سفید در سیاست خود در سوریه و سبک دوش شدن بشر اسد از قدرت سیاسی این کشور تجدید نظر می نماید ٬ زیرا با برکناری وی تمامی نهاد های دولتی سوریه از بین میرود ٬ امریکا خواهان استعفای بشار اسد نمی باشد٬ بدین ترتیب فکر می کنم ٬بلاخره اوباما از طرح پیشنهادی پوتین در رابطه سوریه توافق خود را نشان داد. به نظر ناظرین غربی پوتین در اسانبله ملل متحد ثابت نمود که من بعد رهبری مبارزه با داعش را روسیه بدست گرفته و اینکه امریکا به پارتنر وی مبدل خواهد شد ٬ آینده های بسیار نزدیک نشان خواهد داد٬ اما به هر ترتیب روسیه ابتکار را در عرصه بدست گرفته.
رییس جمهور پوتین بعد از بازگشت از نیویورک به مسکو وی عاجل جلسه شورای امنیت روسیه را دایر نمود و فردای آن سرګی ایوانوف عضو شورای امنیت و رییس دفترریاست جمهوری روسیه را به جلسه شورای فدراسیون روسیه گماشت تا اجازه عملیات نظامی روسیه رادر خارج از کشورش در یافت نمایید ٬ شورای فدراسیون روسیه اجازه ای عملیات نظامی را با اکثریت مطلق تایید نمود. ایوانوف خاطر نشان نمود که روسیه به اساس تقاضای دولت سوریه عملیات هوایی را در این کشور انجام می دهد ٬ و در ضمن عملیات امریکا و متحدین اش را غیر قانونی می داند ٬ چون چنین عملیات نه به اجازه رسمی شورای امنیت ملل ونه به اجازه کشور ی که در آنجا صورت می ګیرد.
به هر ترتیب داعش دشمن مشترک است و با دشمن مشترک باید مبارزه مشترک را سازمان داد ٬ امید این روحیه همکاری در وجود رهبران کشور ها ایجاد ګردد و در عمل ایشان با روسیه دست بدست درمحو این هیولا داعش اقدام نمایند.
صحبت مکمل را از زبان دوکتور سمیع الله پویا و استاد شاه محمود در ‌لینک پاین بشنوید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала