عنعنه سیاسی مقامات بلندپایه دولتی افغانستان

© REUTERS / Mohammad IsmailAfghanistan's President Ashraf Ghani points while speaking during a news conference in Kabul
Afghanistan's President Ashraf Ghani points while speaking during a news conference in Kabul - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتقادات و اتهامات سنگین مقامات سیاسی افغانستان در مقابل یکدیگر- به عنعنه سیاسی تبدیل گردیده است.

 در مورد متهم و متهم کننده ارزیابی های عدلی و قضایی درست و کامل صورت نمی گیرد، و هر دو جناح سیاسی حاکم به فعالیت های خویش مثل سابق ادامه می دهند.

اتهامات بدون هر نوع ثبوت و اسناد مؤثق بوده اما ریشه و سوابق عمیق دارند، به یاد بیاورید چند ماه قبل هنگام که" سیگار "یکی از نهاد های غیر دولتی امریکا که از صورت سرمایه گذاری امریکا در افغانستان بررسی میکند ، فاروق وردک وزیر پیشین کابینه حامد کرزی و کارمندان وی  را به اختلاص ملیون ها دالر از هزینه برای مکاتب و معلمین متهم نمود، در بدل آن فاروق وردک بخاطر دفاع از خود ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داد. آقای وردک در مصاحبه با یک تلویزیون خصوصی در کابل گفت ‌که تمام اتهامات علیه خود را رد میکند و خود را مدافع ملی دانست که گویا از خیانت ملی به منافع افغانستان پرده برداشته هست. اگر به یاد داشته باشید ما در در این ارتباط تبصره ای داشتیم. او در آنزمان گفته بود: در قبال امضای توافق‌نامه استخباراتی با پاکستان هفتاد میلیون دالر به مقام‌های افغانستان رشوت داده شده است. هرچند آقای وردک مشخص نکرد که این هفتاد میلیون دالر را کی گرفته است. اما این اولین افشاگری است که او فیر کرده است. وی بار دیگر دولت را مورد اتهام قرار داد. اما باید تذکر داد که نه تنها این مرمی اتهام وی نتنها به هدف اثابت نکرد، بلکه از فیر های بعدی هم امتناع ورزید.

وشما شاهد هستید که تا به حال نه اتهامات "سیگار" علیه مسوولین اسبق وزارت معارف ونه اتهامات فاروق وردک در مورد رهبری کشور که در بالا از آن یاد آوری شد، موردی بررسی نهایی قرار گرفت. اگر چه رئیس جمهور به فاروق وردک ۲۴ ساعت وقت داده بود که اسناد و شواهدی ضروری را  ارائه نماید،  در غیر آن مورد واکنش جدی  مقامات قرار خواهد گرفت ، اما تا به کنون نتنها خس از خس شور نخورد، بلکه رئیس جمهور فاروق وردک را به حیث رئیس تفتیش از واقعه ای کندوز مقرر نمود  که در حقیقت یک نوع پاداش است. مثال دیگر، اتهامات زاخیل وال بالای اعضای پارلمان ، همچنان اتهامات متحددی علیه زاخیل وال و  اتهام اقای عبدالرحیم ایوبی وکیل پارلمان کشور بالای ۶۸ نفر از همتاهای یش، همه و همه جز تیاتر نمایشی بیش نیست و هیچ نوع تحول با خود نداشت. اقایان همه به این شکل نمایش قدرت نمودند و بس. به یقین  این بار هم چنین خواهد بود.

دوستان، به گفته ی محترم علومی وزیر داخله در افغانستان واقعآ دولت، قانون و نهاد های عدلی و قضایی هم هستند ، این اظهارات باید ثابت شود، تا تحلیل گردد و تدابیر جدی به اساس قانون اتخاذ گردد. البته تا به حال همه اتهامات که در بالا اشاره نمودیم، هیچ یک از آن از طرف ارگانهای عدلی و قضایی عملی نگردیده است.

من نمی دانم که سوگند خوردن آغای قدیر تا کدام اندازه صادقانه است که می گوید: اشخاص ردیف اول داعش به سفارت خانه ها می روند ، این حرف های وی باید جدی در نظر گرفته شود که اگر صحت دارد، به کدام سفارت خانه ها می روند؟ برای من شخصا جالب است ، اگرحدف اش سفارتخانه عربستان سعودی و ترکیه باشد و  اگر این ادعا وی واقعآ صحت داشته باشد، موضوع حیثیت بین المللی به خود میگیرد و به دولت افغانستان  سخت صدمه وارد میکند، فرض کنیم، اگر آنها هم به نهاد های امنیتی و هم با سفارتخانه ها در تماس هستند، در واقعیت این مثلث ارتباطی  بسیار خطر ناک برای منطقه میباشد.

 

امروز جای شک نیست که ترکیه از داعش حمایت می نماید. سرنگونی طیاره بمب افگن سو ۲۴ روسیه توسط طیاره اف ۱۶ ترکیه در قلمرو سوریه، نشاندهنده حساسیت ترکیه نسبت به موفقیت های عملیات روسیه در مقابل داعش می باشد و به جهانیان معلوم گردید که انقره از داعش پشتیبانی می کنند. اگر داعشی ها کابل در سفارتخانه کشور های نامبرده رفت و آمد دارند، در حقیقت این یک اتهام بسیار سنگین میباشد که توجه جامعه جهانی و مخصوصا روسیه را که امروز در خط اول مبارزه با این پدیده شوم قرار دارد، به خود جلب حواهد کرد که  پیامد های ناگوار را باخود خواهد داشت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала