ایشتون کارتر: ما با افغانستان بودیم، هستیم و همیشه خواهیم بود

© AP Photo / Lee Jin-manاشتون کارتر وزیر دفاع امریکا
اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بازدید رهبر پنتاگون از افغانستان

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا که طی سفر از قبل اعلام ناشده وارد افغانستان شده، دیروز با معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان در یک نشست خبری در ننگرهار حضور یافت و یک بار دیگر به کمک های کشورش با نیروهای امنیتی افغان تأکید کرد. در این باره رادیوی آزادی خبر داده است.
وی به همتای افغان خود گفت که امریکا کنار شما ایستاده و در چند سال آینده به تعهدات خود در مورد حمایت از نیروهای امنیتی افغان و تقویت ظرفیت های آنها پابند است.
خبرگزاری اسوشیتدپرس می گوید، اشتون کارتر در زمانی از وضعیت امنیتی افغانستان دیدن می کند که گزارش ها از افزایش جنگ در این کشور، خبر می دهند.
وزیر دفاع امریکا گفت، گروه افراطی «دولت اسلامی» (داعش) تلاش می ورزد که در شرق افغانستان برای خود جای پا ایجاد کند.
جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در باره کنفرانس خبری وزرای دفاع دو کشور گفت:"وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا به طور آشکار گفت که ما با افغانستان هستیم، بودیم و همیشه با افغانستان در همه عرصه ها کمک می کنیم و از افغانستان بخصوص نیروهای نظامی این کشور، حمایت می نمایم."
در عین حال، جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان ابراز نگرانی کرده که جنگجویان عراقی و سوری با افغانانی یکجا شده که در شرق افغانستان در امتداد سرحد با پاکستان به گروه تروریستی « دولت اسلامی» (داعش) بیعت کرده اند.
هرچند از مدتی بدینسو، مقامات افغان می گویند که شماری جنگجویان داعش در این مناطق محدود بوده و شمار آنها تا سه هزار جنگجو می رسد، اما گفته می شود که جنگجویان ناراضی طالبان نیز به آنها می پیوندند.
وزیر دفاع امریکا گفت، گروه «دولت اسلامی» می خواهد از هر فرصتی استفاده کند و لانه های کوچکی را در افغانستان ایجاد کند. اما به گفته اشتون کارتر، امریکا چنین اجازه را، بخصوص در ننگرهار، نخواهد داد، تا پناه گاه امن برای خود ایجاد کنند.
یک گزارش تازه نشر شده وزارت دفاع امریکا نیز باعث بروز نگرانی ها شده است.
در این گزارش آمده است که کاهش سربازان امریکایی در جریان امسال از افغانستان به جنگجویان طالبان جرئت داده تا حملات شان را افزایش دهند.
بعد از اینکه سال گذشته امریکا و نیروهای ایتلاف بخش اعظم نیروهای شان را از افغانستان خارج کردند، فعلاً حدود 600 سرباز امریکایی در ننگرهار و در مجموع در افغانستان 14 هزار سرباز امریکایی و ایتلافی حضور دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала