تمدید تحریم شورای امنیت ملل متحد علیه طالبان

© AP Photo / Reza Shirmohammadi, Fileافراد مسلح طالبان
افراد مسلح طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان همانند دیگر گروه های دهشت افگن یک پروژه ای موقت است که از خود زمان مصرف دارد

در این هفته شورای امنیت سازمان ملل از یک طرف تحریم ها برگروه طالبان را برای ۱۸ ماه دیگر تمدید کرد٬ چون که ایشان دربسیاری رویدادهای هراس افگنانه درافغانستان محکوم استند٬ از طرف هم این شورا دولت افغانستان را به مذاکره با این هراس افگنان دعوت نمود.مشکل است که به موثریت این نوع تمدید تحریم ها و مذاکرات با طالبان اعتقاد نمود.
تا به حال طالبان از حمایت لوژستیکی برخوردار استند ٬ کانال های تجارت موادی مخدر شان با کشور های منطقه و فرا منطقه کاملا مسُهون است ٬ پناهگاه های امن برای رهبران شان وجود دارد، کمک های فراوانی نقدی از طرف عربستان سعودی ٬ قطر و حلقات ای دیګری از درون دولت های کشور های غربی دریافت میکنند، تربیه مهاجمان انتحاری در مدارس دینی در پاکستان تا هنوز کاملا فعال است ٬ این همه نمونه های حمایت از هراس افکنان از طرف خارج در تناقض با قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت قرار دارد٬ بدون شک اینبار هم قطعنامه شورای امنیت شکل پروتوکولی خواهد داشت.
طالبان همانند دیگر گروه های دهشت افگن یک پروژه ای موقت است که از خود زمان مصرف دارد٬ اما بدون شک تاًمین امنیت در افغانستان برای بعضی از کشور های منطقه و فرا منطقه ٬که خود در نا امنی آن تا به حال فعالانه عمل می کنند٬ در آینده های دور یا نزدیک اهمیت حیاتی خواهد داشت.
بااستفاده مثبت از پوتانسیال و جغرافیای افغانستان٬تامین پروژه های بزرګ منطقوی که سالهاست از آنها نام برده می شود ٬ به مراتب موثر تر است ٬نسبت به حمایه از تشنج.
تبصره مکمل «صحبت داغ هفته» را از زبان دوکتور سمیع الله پویا مبصر سیاسی رادی "سپوتنیک" و محترم وحید مژده بشنوید:

​از قرایین بر می آید که اسلام آباد بسیار در تلاش است تا طالبان را به میز مذاکره با حکومت کابل بکشاند ٬و در این پروسه هر دو پارتنر استراتیژیک خود امریکا و چین را شریک بسازد ٬ بی جهت نیست که جنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان که صلاحیت بیشتر از نواز شریف را در این پروسه دارد٬ ابتکار عمل را به دست گرفته. اما این امر ساده نیست که گویا اگر این پروسه آغاز گردد ٬ گ مذاکرات نتیجه مطلوب برای همه جوانب ذیدخل داشته باشد. از طرف دیگر پدیده شوم دیگری بنام داعش در حالت رشد سریع در افغانستان است که عاقبت اش بسیار تاریک و وخیم به نظر میرسد ٬ ٬ این نوزاد که هنوز معلوم نیست چه گل های نوی را به آب خواهد داد و چرا جلال آباد را مرکز قومانده خویش انتخاب نموده مهمایست هم برای سیاسیون پاکستان و هم افغانستان. قسمی که می گویند: «از بد بدترش توبه!» تا به حال در افغانستان چنین بوده. داعش فعلا یک معادله جدید و چند مجهولی است. آینده های نزدیک ما شاهد افشای جزیات بیشتر در مورد داعش در افغانستان خواهیم بود ٬ این پدیده شوم ریشه های عمیق ای در منطقه خواهد دوانید٬ باید منتظر رشد اوضاع بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала