چالش های خبرنگاران زن در افغانستان

© Sputnik . Zuhal Sarhadخبرنگار زن
خبرنگار زن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نبود کارمندان مسلکی زن در رادیو های محلی از چهار چالش بزرگ در افغانستان است

به اساس نظرسنجی که دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان نبود کارمندان مسلکی زن در رادیو های محلی از چهار چالش بزرگ در افغانستان است.
در حالیکه مشکلات مالی و اقتصادی در راس تمام چالش های فراراه رادیو های افغانستان قرار دارند.
این نظرسنجی نشان میدهد که ازمجموع 120 رادیوی که از آن ها سروی صورت گرفته، 90 رادیوی آن مشکلات اقتصادی را عمده ترین چالش فراراه کار شان عنوان کرده اند، در حالیکه 61 رادیو، مشکلات امنیتی را از جملۀ عمده ترین چالش های سر راه کار رادیو های شان دانسته اند.
محمد صابر فهیم، گزارشگر دفتر نی در مورد این نظر سنجی به خبر نگار رادیو "سپوتنیک دری" در مورد چالش های رادیو های افغانستان روشنی انداخته گفت: "در پهلوی چالش های اقتصادی, امنیتی یکی از عمده ترین چالش ها نبود کارمندان مسلکی زن میباشد. بطور مثال در شهر کندز دو-سه رادیو ویژه که از طرف خود خانم ها مدریت میشد بعد از آنکه شهر کندز دوباره تحت مدریت حکومت قرار می گیرد تعداد زیاد از کارمندان زن این رادیو وظیفه خود را ترک می کنند.

​نظر به گزارش "نی" 75درصد رادیو ها مشکل اقتصادی را از عمده ترین چالش در فراراه کار رادیو ها بر شمردند، در حالیکه نصف از رادیو ها مشکل امنیتی را عمده ترین مشکل خواندند و 21 درصد مشکل دسترسی به اطلاعات را از چالش های دیگر یاد آور شدند. 

آقای فهیم در این مورد روشنی انداخته گفت:

در زون جنوب، 12 رادیو در این نظرسنجی شرکت کردند، همۀ این رادیو ها مشکل اقتصادی دارند؛ اما 58 درصد مدیران رادیوهای این زون مشکل امنیتی، 26 درصد رادیو ها نداشتن کارمندان مسلکی زن و 16 درصد دیگر این رادیو ها دسترسی به اطلاعات را از چالش های عمده در برابر کار شان می دانند.
در زون شمال، با 30 رادیو تماس گرفته شد، همۀ رادیو ها مشکلات مالی و اقتصادی را از عمده ترین چالش ها برای شان خواندند. 76 درصد همین رادیو ها مشکلات امنیتی، 14 درصد نبود کارمندان بانو و مسلکی و 10 درصد دیگر این رادیو ها مشکل دسترسی به اطلاعات را مشکلات فراراه شان عنوان کردند.
در زون شرقی افغانستان 8 رادیو در این نظرسنجی شرکت کردند، همۀ این رادیو ها مشکلات مالی و اقتصادی را چالش خواندند، نصف همین رادیو ها نبود کارمندان بانو و مسلکی را چالش دوم شان خوانده و نصف دیگر این رادیو ها نداشتن وسایل تخنیکی و دسترسی به اطلاعات را از چالش های دیگر شان عنوان کردند.
در زون غربی افغانستان، 12 رادیو در این نظر سنجی شرکت کردند؛ همۀ این رادیو ها مشکل اقتصادی را چالش عمده گفتند، نصف همین رادیو ها مشکل امنیتی را چالش دوم بعد از اقتصادی یاد آور شدند، در حالیکه نصف دیگر همین رادیو ها نبود کارمندان بانو و مسلکی و همچنان دسترسی به اطلاعات را چالش های دیگر برشمردند.
ولایت های ننگرهار، سمنگان، ارزگان، هرات، پروان غزنی، جوزجان، کندز، دایکندی، زابل، کندهار، هلمند، خوست، وردک، کنر نبود کارمندان مسلکی و کارمندان زن در رادیو های شان را چالش مهم می دانند که به باور شان رفع این نقیصه می تواند زمانبر و هزینه بردار باشد.
مسؤلان رادیو ها در این ولایات می گویند پس از گسترش نا امنی ها و تداوم جنگ بیشتر از خانم های که با آن ها کار می کردند و مسلکی بودند، از رسانه ها خدا حافظی کرده اند.
ولایت های کابل و شمال و شرق کشور از نبود برق هم شکایت دارند و می گویند در برخی از موارد پرداخت هزینه های برق از توان شان خارج است.
قابل ذکر است که 175 رادیو در سراسر افغانستان فعالیت دارند، از این جمله 7 رادیو بنابر مشکلات امنیتی و به دلیل کمبود منابع مالی از نشرات باز مانده اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала