کمیته بین المللی صلیب سرخ: سال 2015 برای مردم ملکی افغانستان مرگبارترین سال بود

© AP Photo / Darko Vojinovicصلیب سرخ
صلیب سرخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کميته بين المللى صليب سرخ، بر راه حل سياسى منازعه در افغانستان تاکيد نموده اعلام کرد که طى سال 2015 در پهلوی مشکلات ديگرى که افغانان با آنها دست به گریبان بود، يازده هزار باشنده ملکی در نتیجه جنگ کشته و زخمی شده اند.

طبق گزارش آژانس خبری پژواک، کميته، ضمن اعلام آمادگى براى توسعه فعاليت ها بشری در افغانستان، از جناح های درگير جنگ در اين کشور خواست، تا به قوانين جنگى و بشری احترام بگذارند و به افراد ملُکى و تاسيسات عامه آسيب نرسانند.
کميته بين المللى صليب سرخ، به اين باور است که جامعه بين المللى، کمتر به مشکلات افغان ها توجه کرده و با در نظرداشت وضعيت کنونى افغانستان، ايجاب می‌کند که فعالان و نهادهايى که در بخش خدمات بشرى کار مى کنند، بيشتر به افغانستان بيايند.
پيتر ماورر رييس عمومی کميته بين المللی صليب سرخ در پايان سفرش به افغانستان، در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که سال 2015 يکى از مرگبار ترين سال ها در تاريخ معاصرافغانستان بود.
اطلاعات دست داشته اين کميته نشان می‌دهد که در سال 2015 ميلادى در افغانستان، به اثر جنگ حد اقل 3500 باشنده ملکی کشته و 7500 تن ديگر زخمی شده اند.
موصوف افزود که در سال گذشته، بطور اوسط هر روز ده باشنده ملکی کشته شده و بيش از 20 تن ديگر مجروح گرديده اند که از هر چهار قربانى، يکى آن طفل بود.
پيتر به اساس معلومات کميته صلیب سرخ گفت که در سال گذشته در افغانستان، هر روز 2 کودک کشته شده و 6 کودک ديگر مجروح گرديده است.
او بدون ارايه آمار افزود که تلفات افراد ملکى، نسبت به سال گذشته در افغانستان افزايش يافته است.
وى از جناح هاى درگير جنگ در افغانستان خواست تا به قوانين جنگى و بشردوستانه بين المللى احترام بگذارند و به افراد ملُکى و تاسيسات عامه آسيب نرسانند.
معلومات کميته بين المللی صليب سرخ نشان ميدهد که در سال 2015 تهديدات برای کارمندان خدمات بشری و تاسيسات صحى افزايش یافته و در هر سه روز، يک واقعه عليه کارمندان بشری يا خدمات صحی صورت گرفته است.
پيتر افزود در صورتى که وقايع گزارش داده نشده مورد غور قرار گيرد، ارقام يادشده بدتر از اين مى¬باشد.
به گفته او سال گذشته در افغانستان، همان گونه که جامعه رسانه يى در تهديد قرار داشت، موسسات کمک رسانی، فعاليت هاى بشردوستانه و خدمات صحى نيز در تهديد قرار داشت و در اين سال، ميزان حملات بر شفاخانه ها و تاسيسات صحى نيز افزايش يافته است.
وى گفت که برعلاوه بدتر شدن وضعيت امنيتى، کمک های بشری در افغانستان تقليل يافته و شمار موسساتى که در اين کشور کار مى¬کردند نيز کاهش يافته است.
منبع، خاطر نشان کرد که در سال2015 ، افغان ها دومين گروه بزرگ متقاضيان پناهندگی سياسی و مهاجرين، بعد از مردم سوريه بوده اند که تلاش کرده، تا از طريق مديترانه به اروپا برسند.
رييس کميته بين المللی صليب سرخ، با ابراز نگرانى از وضعيت کنونى در افغانستان گفت، مشکلاتى که در افغانستان وجود دارد، هيچ منطق انسانى آنرا توجيه کرده نمى تواند.
وى خاطر نشان کرد که جامعه بين المللى، به مشکلات افغان ها توجه کمتر مبذول داشته است.
رييس عمومى کميته بين المللی صليب سرخ گفت، مشکلات افغانستان تا زمانى حل نمى شود که براى آن راه حل سياسى دريافت شود و پروسه صلح واقعى و جامع روى دست گرفته نشود.
موصوف به اين باور است که راه حل سياسى مى تواند ثبات، پايدارى و سرمایه گذاری را به افغانستان بازگرداند.
وى، خشونت، بى ثباتى و فقر را عوامل مهم مهاجرت درافغانستان خوانده گفت: «وضعيت بهتر در افغانستان به سادگى به پيش نخواهد آمد، تا اينکه ثبات سياسى ايجاد و چالش هاى سياسى حل گردند».
او در ادامه سخنان خود افزود که سازمان هاى بين المللى، در صورت ثبات سياسى و رفع چالش هاى يادشده، می‌تواند خدمات شان را ارايه کند.
رييس کميته صليب سرخ، ابراز اميدوارى کرد که هرچه زودتر، يک پروسه منسجم صلح درافغانستان راه اندازی خواهد شد.
رييس صلیب سرخ گفت: «ما منتظر اين نيستيم که صلح تامين شود و پس از آن کار خود را شروع کنيم، بلکه ما در همين وضعيت نيز اينجا هستيم و سعى می¬کنيم به مشکلات بشرى که وجود دارد، پاسخگو باشيم».
موصوف تاکيد کرد که افغانستان، يک معضل فراموش شده نيست؛ اما این کشور در برابر چالش های موجود بى اعتنايى می‌شود.
اما، به گفته او، صليب سرخ آماده است که در بخش کمک هاى بشردوستانه، به تمام مشکلات موجود در افغانستان پاسخگو باشد و فعاليت هايش را در سال هاى 2016 و 2017 افزايش دهد.
وى خاطرنشان ساخت که کميته صليب سرخ، با تمام طرف هاى درگير در گفتگو است و به کمک هايش در عرصه هاى مختلف ادامه مى¬دهد.
رييس کميته صليب سرخ گفت که سال روان ميلادى، در بودجه که اين کميته براى افغانستان تخصيص می‌دهد، ده در صد افزايش آمده و احتمال دارد که ده درصد ديگر نيز افزايش يابد.
اما او افزود ايجاب مى¬کند که فعالان و نهادهايى که در بخش خدمات بشرى کار مى کنند، بيشتر به افغانستان بيايند و به نيازهاى مردم پاسخگو باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала