ده قاچاقبر بزرگ موادمخدر در افغانستان بازداشت شدند

© Sputnik / Zafershah Rouieحاجی وطن یکی از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر
حاجی وطن یکی از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت کشور افغانستان اعلام کرده که نیروهای مبارزه با مواد مخدر این کشور در جریان سال گذشته خورشیدی، 2906 قاچاقبر موادمخدر به شمول ده تن از قاچاقبران بزرگ بین‌المللی را بازداشت کرده‌اند.

جنرال بازمحمد احمدی معاون وزارت کشور افغانستان در بخش مبارزه با مواد مخدر، روز یکشنبه، 10 آپریل، با ارایه گزارشی از دست‌آوردهای این اداره در جریان سال 1394 خورشیدی، گفت که حاجی وطن از عمده‌ترین قاچاقبران موادمخدر نیز در میان افراد بازداشت شده است.

معاون وزارت کشور افغانستان در این کنفرانس خبری افزود که حاجی وطن به تاریخ شانزدهم حمل پس از یک درگیری پانزده دقیقه‌یی در شهرستان غنی‌خیل استان ننگرهار در شرق این کشور بازداشت شد. جنرال احمدی گفت که حاجی وطن از ده سال گذشته تحت تقعیب بوده است. معاون وزارت کشور می‌گوید که ایالات متحده امریکا نیز سال‌ها در تلاش بازداشت وی بوده است. به گفته آقای احمدی، حاجی وطن در ده سال گذشته «هزاران تن» موادمخدر در داخل و خارج از افغانستان انتقال داده است.

همچنین حاجی دادمحمد، حاجی عبدالرارزق، آغا محمد، ملا ضیا‌الحق، حاجی نورمحمد، حاجی عبدالودود، حاجی غلام‌حسین، فرمانده محمد رسول، مرتضی و زمان‌الدین از دیگر قاچاقبران بزرگ مواد مخدر هستند که به گفته‌ی جنرال بازمحمد احمدی در جریان سال گذشته بازداشت شده‌اند.
آغا محمد فرزند حاجی لعل جان اسحاق‌زی، از عمده‌ترین قاچاقبران مواد مخدر در ولایت جنوبی هملند است. حاجی لعل جان از طریق قاچاق موادمخدر جنگجویان طالبان را در ولایت هلمند تمویل می‌کند.

© Sputnik / Zafershah Rouieمعاون وزارت کشور در بخش مبارزه بامواد مخدر
معاون وزارت کشور در بخش مبارزه بامواد مخدر - اسپوتنیک افغانستان
معاون وزارت کشور در بخش مبارزه بامواد مخدر

براساس یک گزارش تحقیقی روزنامه 8صبح در کابل، حاجی لعل‌جان اسحاق‌زی در سال 1391 خورشیدی از ولایت جنوبی قندهار بازداشت و به منظور تعقیب عدلی و قضایی به کابل منتقل شد. او در محکمه در کابل به بیست سال حبس محکوم شد. براساس همین گزارش، مسوولان دادستانی اختصاصی مبارزه بامواد مخدر از حاجی لعل‌جان به عنوان سومین قاچاقبر بزرگ دنیا نام برده، اما گفته‌اند زمانی ‌که این قاچاقبر بزرگ به زندان پلچرخی، از مخوف‌ترین‌ و بدنام‌ترین زندان‌های افغانستان منتقل شد، تلاش‌های برای آزادی‌اش آغاز گردید. حاجی لعل جان در نتیجه همین تلاش‌ها از زندان پلچرخی به استان قندهار منتقل شده و در سال 1393 دو باره آزاد شد.

جنرال بازمحمد احمدی می‌گوید که آغامحمد نیز مانند پدرش به قاچاق موادمخدر دست داشت. به گفته جنرال احمدی، آغامحمد که باشنده اصلی ولایت جنوبی هلمند است، در ماه اخیر بهار سال گذشته در ولایت شرقی ننگرهار بازداشت شد. او گفت که آغامحمد بیش از سه تن هیرویین را به خارج از افغانستان قاچاق کرده است. محکمه در کابل وی را به ده سال حبس محکوم کرده است.

معاون وزارت کشور افغانستان در بخش مبارزه با مواد مخدر، همچنین گفت که 434 قاچاقبر دیگر نیز که در جریان سال گذشته‌ی خورشید بازداشت شده‌اند، از جمله قاچاقبران بزرگ به شمار می‌روند. به گفته او، 107 تن از جمله قاچاقبران متوسط و 2365 تن دیگر به عنوان قاچاقبران کوچک شناخته می‌شوند.
جنرال بازمحمد احمدی می‌گوید که پولیس مبارزه با موادمخدر در جریان سال 1394 خورشیدی توانسته‌ بیش از 25 تن تریاک، 6 ت هیرویین، دو تن مورفین، 224 تن چرس و همچنین بیش از 32 تن مواد کیمیاوی پیش‌ساز هیرویین نیز کشف کند. به گفته او، چهارده باب کارخانه تولید هیرویین نیز تخریب شده است. او می‌افزاید که 35 تن از نیروهای امنیتی به جرم انتقال مواد مخدر بازداشت شده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала