آغاز عملیات "عمری" طالبان

© REUTERS / Noorullah Shirzadaطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این گروه در اعلامیه‌ای که به رسانه‌ها فرستاده، نوشته که عملیات «عمری» طی سه ماه گذشته توسط رهبری گروه طالبان، اعضای کمیسیون نظامی و متخصصان جنگی طراحی شده است

سپوتنیک، کابل: گروه طالبان در افغانستان اعلام کرده که حملات بهاری خود را تحت نام ملا عمر، رهبر پیشین این گروه در سراسر این کشور از صبح روز سه‌شنبه، 12 اپریل، آغاز کرده است.
این گروه در اعلامیه‌ای که به رسانه‌ها فرستاده، نوشته که عملیات «عمری» طی سه ماه گذشته توسط رهبری گروه طالبان، اعضای کمیسیون نظامی و متخصصان جنگی طراحی شده است. گروه طالبان می‌افزاید که عملیات عمری علیه نیروهای امنیتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان به صورت تهاجمی به پیش خواهد رفت.
گروه طالبان در اعلامیه خود می‌افزاید که در جریان عملیات بهاری شان مناطق حساس و مقام‌های دولت افغانستان هدف قرار خواهند گرفت. به گفته این گروه، آزادی زانیان طالبان نیز از اهداف مهم عملیات بهاری «عمری» است.
اما دولت افغانستان در واکنش به آغاز عملیات بهاری طالبان، می‌گوید که این گروه ضعیف شده و نمی‌تواند در جریان امسال ابتکار عمل را بدست گیرد.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید که گروه طالبان همه‌ساله عملیات‌هایی را تحت نام‌های مختلف راه‌اندازی کرده و تنها به قتل و کشتار غیرنظامیان دست زده‌ است. آقای مرتضوی افزود که دولت افغانستان نیز عملیات بزرگی را تحت نام «شفق» به منظور سرکوب تمامی گروه‌های تروریستی در این کشور راه‌اندازی کرده است.
در همین‌حال، وزارت دفاع افغانستان نیز در برابر راه‌اندازی عملیات بهاری طالبان واکنش نشان داده می‌گوید که مخالفان مسلح دولت این کشور توسط حلقه‌های استخباراتی و تروریستی کشورهای حمایت می‌شوند. این وزارت در اعلامیه‌ای در واکنش به آغاز عملیات «عمری» گفته است: «در این کشور چیچینی‌ها، پنجابی‌ها،عرب‌ها، ازبک‌ها، یغوری‌ها و دیگر تروریستان مصروف جنگ بوده و مردم بی‌گناه ما را به خاک و خون کشانیده و زندگی صلح‌آمیز شان را به ماتم تبدیل نموده‌اند.»
وزارت دفاع افغانستان جنگ جاری در این کشور را تحمیلی خوانده می‌گوید که تروریستان از سوی حلقات استخباراتی برخی از کشورهای منطقه بنام جنگ اسلام و مذهب در افغانستان فرستاده می‌شوند. این وزارت تاکید کرده که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی مقابله و مبارزه با هر نوع تهدیدهای امنیتی را دارند و نمی‌گذارند که مخالفان مسلح دولت این کشور به اهداف خود برسند.
پیش از این صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان اعلام کرده بود که عملیات «شفق» در نخستین روز سال جدید خورشیدی آغاز شده و با دست‌آوردهای خوبی به همراه بوده است. آقای صدیقی گفت که در عملیات سرتاسری شفق رهبران و فرماندهان کلیدی گروه‌های تروریستی در افغانستان مورد هدف قرار خواهند گرفت.
معمولا همه‌ ساله با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا، خشونت‌ها و تهدیدهای امنیتی در افغانستان شدت می‌گیرد. آن طوری‌که برخی از مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند، جنجگویان گروه طالبان در فصل سرما برای آموزش و تجدید قوا به پاکستان رفته و با گرم شدن هوا دو باره به افغانستان بر می‌گردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала