وزارت داخله: سیستم بایومتریک کاملا محافظت شده است

© AFP 2023 / Uli Deckوزارت داخله: سیستم بایومتریک کاملا محافظت شده است
وزارت داخله: سیستم بایومتریک کاملا محافظت شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: بدنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر این‌ که شورشیان طالب در ولایت کندز در شمال افغانستان، به سیستم بایومتریک دسترسی پیدا و از این طریق مسنوبان امنیتی را مورد شناسایی قرار می‌دهند، وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که این سیستم کاملا محافظت شده است و تحت کنترول قرار دارد.

بدنبال گروگان‌گیری ده‌ها تن از غیرنظامیان توسط نیروهای طالبان در ولایت کندز، برخی از رسانه‌های داخلی افغانستان اعلام کردند که طالبان به سیستم بایومتریک که در آن هویت نیروهای امنیتی ثبت می‌شود، دسترسی پیدا کرده‌ و اقدام به ربودن این افراد می‌کنند.

اما وزارت امور داخله این گزارش‌ها را رد کرده و در اعلامیه‌ای می‌گوید: «وزارت امور داخله، پس از بررسی‌های دقیقی که در خصوص مطرح شدن این ادعاها انجام داد، به صراحت و اطمینان به شهروندان افغانستان اعلام می‌دارد که این ادعاها نادرست و بی‌بنیاد بوده و بخشی از جنگ تبلیغاتی-روانی دشمن علیه نیروها و نهادهای امنیتی است.» این وزارت همچنین افزوده است: «سیستم بایومتریک که وزارت امور داخله از آن در جهت ثبت هویت منسوبین پولیس ملی، شناسایی منسوبین پولیس ملی، بررسی سوابق مجرمین و همچنان در جهت ثبت و تشخیص هویت دارندگان و متقضایان پاسپورت و جواز رانندگی استفاده می‌شود، یک سیستم امنیتی کاملا محافظت شده و تحت کنترول است و هیچ امکان ندارد که گروه‌های دهشت افگن به آن دسترسی پیدا نموده و یا از آن در جهت شناسایی منسوبین امنیتی کشور استفاده کنند.»

به گفته وزارت امور داخله، سیستم بایومتریک دارای دو بخش مرکزی و محلی است که بخش مرکزی آن در کابل «به شدت» محافظت می‌شود و تمامی مواد و معلومات مربوط به نیروهای امنیتی و مجرمان در آن ثبت و حفظ می‌گردد. این وزارت تاکید کرده که به این بخش تنها چند فرد مسوول و مشخص دسترسی دارند.

وزارت امور داخله افغانستان می‌افزاید که بخش محلی سیستم بایومتریک در ولایت‌ها تنها برای ثبت مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طریق آن امکان شناسایی هویت‌های ثبت شده ممکن نیست. این وزارت تاکید کرده که هرگاه در ولایات کدام حالت اضطراری بوجود آید، سیستم بایومتریک ولایات از مرکز غیرفعال می‌شود و امکان بهره‌برداری از آن غیرممکن می‌‌گردد. وزارت داخله افغانستان می‌افزاید: «سیستم بایومتریک یک سیستم کاملا محافظت شده و تحت کنترول است و به غیر از مسوولین مرکزی اداره بایومتریک وزارت امور داخله، هیچ فرد و گروهی قادر نیست که به معلومات مندرج در این سیستم دسترسی پیدا نموده و از آن استفاده کند.»

گزارش برخی از رسانه‌ها حاکی از آن بود که طالبان سال گذشته زمانی که موفق شد شهر کندز را برای چهار روز در کنترول خود بگیرد،‌ به سیستم بایومتریک دسترسی پیدا کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала