افغانستان قرارداد ساخت بند بخش‌آباد توسط یک شرکت پاکستانی را فسخ کرد

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرده که قرارداد ساخت بند بخش‌آباد ولایت فراه را که با یک شرکت پاکستانی در سال 1392 به امضا کرده بود، فسخ کرده و با این قرارداد را با یک شرکت ایتالیایی به امضا رسانده است.

علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان، می‌گوید که این وزارت سه سال قبل قراردای به منظور ساخت بند بخش‌آباد در ولایت فراه را با یک شرکت پاکستانی به امضا رسانده بود، اما بدلیل کندی روند کار و عدم رضایت دولت از کار این شرکت پاکستانی، قرارداداش را فسخ کرده است.
پس از فسخ شدن قرارداد ساخت بند بخش‌آباد توس یک شرکت پاکستانی، دولت افغانستان برای ساخت این بند با شرکت «هایدرو آرک» ایتالیا قرارداد امضا کرده است. این قرارداد امروز در ارگ ریاست جمهوری با حضور اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان به امضا رسیده است.

براساس اعلامیه‌ای که توسط دفتر ریاست جمهوری منتشر شده، علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب گفته است: «ما با وجودی‌که از هر ظرفیت که وارد کشور می‌شود، استقبال می‌کنیم اما حرکت بطی را قبول نداریم، یا باید پروژه‌ها به سرعت و کیفیت لازم انجام شوند و یا فسخ و متوقف گردند و مجدداً قرارداد صورت گیرد.» وی همچنین می‌گوید: «همان‌طوری‌که ما باید در حفظ خاک و تمامیت ارضی کشور توجه داشته باشیم، در مهار آب‌ها و حفظ منافع آبی نیز توجه داشته باشیم.»

ﻗﺮاﺭﺩاﺩی که با شرکت ایتالیایی «هایدرو آرک» به امضا رسیده، نزدیک به چهار و نیم میلیون دالر ارزش دارد. این قرارداد ﺷﺎﻣﻞ ﺩﻳﺰاﻳﻦ ﺗﻔﺼﻴﻠﻲ ﺑﻨﺪ ﺑﺨﺶ‌ﺁﺑﺎﺩ است که توسط این شرکت ایتالیایی و دستگاه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنی ﻫﻠﻤﻨﺪ به صورت مشترک انجام می‌شود.

ﺑﻨﺪ ﺑﺨﺶ ﺁﺑﺎﺩ ﺭﻭی ﻓﺮاﻩ ﺭﻭﺩ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺏ ﻛﺸﻮﺭ موقعیت دارد و ﺑﺎ ﺗﻜﻤﻴل ﻛﺎﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنی اﻳﻦ ﺑﻨﺪ طی هجده ماه آینده،‌ ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ و سه‌ﺼﺪ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻣﺘﺮ ﻣﻜﻌﺐ ﺁﺏ ﺩﺭ ﻛﺎﺳﻪ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ خواهد شد. برعلاوه آن، این بند ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ۲۷ ﻣﻴﮕﺎﻭاﺕ ﺑﺮﻕ ﺭا ﺧﻮاﻫﺪ ﺩاﺷﺖ و همچنین در حدود ۱۰۴ هزار هکتار زمین را تحت آبیاری قرار می‌دهد.

قرارداد ساخت بند بخش‌آباد با یک شرکت پاکستانی در حالی فسخ می‌گردد که افغانستان و پاکستان هم اکنون در تورخم دچار تنش‌‌های مرزی هستند. این تنش‌‌ها که از دوشنبه شب شدت بیشتری گرفته، تاکنون جان‌ ده‌ها تن از نیروهای مرزی دو کشور را نیز گرفته است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала