امروز در ارگ تفاهم نامه پروژه خط انتقال برق دوشی – بامیان امضا شد

© Flickr / US Embassy Kabul AfghanistanAfghanistan Power Lines
Afghanistan  Power Lines - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تفاهم‌نامه اجرایی لین انتقال برق دوشی تا بامیان امروز میان شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی در ارگ ریاست جمهوری با حضور رییس جمهور غنی و محمد محقق رییس اجراییه امضا شد.

به گزارش سایت افق، در این مراسم وزیر انرژی و آب گفته است این خط برق در مرحله نخست برای بیست هزار خانه و کارخانه‌ برق رسانی خواهد کرد.

رییس بانک انکشافی آسیایی که طرف دیگر این قرار داد است در این مراسم اظهار امیدواری نموده که با تطبیق این پروژه، در زندگی مردم مناطق مرکزی تغییرات چشم‌گیری بوجود خواهد آمد.

رئیس بانک انکشاف آسیایی تطبیق چنین پروژه‌ها را برای مناطق محروم افغانستان با اهمیت خوانده است.

رئیس شرکت برشنا در این مراسم گفته است که بودجه این پروژه توسط بانک انکشاف آسیایی پرداخت می‌شود و تقسیم اوقات تطبیق آن توسط شرکت فیشنر ترتیب شده است.

کار شروع انتقال خط برق ۲۲۰ کیلوولت دوشی ـ بامیان به طول ۱۲۵ کیلومتر از اول سرطان امسال شروع و قرار است تا ماه قوس سال ۱۳۹۸ تکمیل شود.

خط برق ۲۲۰ کیلوولت دوشی ـ بامیان  توسط کمیسیونی که رییس جمهور برای تعیین مسیر خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان موظف کرده بود برای حل مشکل بی‌برقی ولایت بامیان پیشنهاد شده بود. اما این کمیسیون مسیر انتقال خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان از سالنگ را تایید نمود.

تصمیم حکومت برای انتقال خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان از مسیر سالنگ، اعتراض گسترده در کابل، اکثر ولایت‌های کشور و شهرواندان افغانستان در خارج از کشور را بر انگیخت.

این اعتراض بخاطری صورت گرفت که مطابق بررسی‌های شرکت فیشنر انتقال این خط برق از مسیر بامیان مطمئن و به نفع افغانستان ارزیابی شده بود.

شورای عالی مردمی انتقال خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان از مسیر بامیان، این تصمیم حکومت را نقض انکشاف متوازن و تبعیض آمیز می‌داند و نیز انتقاد دارد که حکومت با انتقال خط برق ۲۲۰ کیلوولت از دوشی به بامیان با آن‌که ادعا کرده بود که اگر  خط برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان بگذرد هزینه پروژه بیشتر می‌شود میلیون‌ها دالر دیگر را اضافی مصرف می‌نماید.

به باور اعضای این شورا اگر خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان از بامیان بگذرد نیاز  به این مصرف هنگفت نبوده و نیز در توسعه مناطق مرکزی کشور کمک بیشتر می‌نماید.

این شورا تلاش دارد که اعتراض‌های گسترده‌تری را  در مورد انتقال نیافتن خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان از مسیر بامیان، راه اندازی نماید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала