وزارت تحصیلات عالی: به دانش آموختگان دانشگاه های خصوصی دیپلوم توزیع می شود

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای دانش آموختگان دانشگاه‌های خصوصی دیپلوم توزیع می‌شود و هیچ تفاوتی میان دیپلوم دانشگاه‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد.

به گزارش سایت ماندگار، مسئولان در وزارت تحصیلات عالی با بیان این مطلب، از رسیدن یک میلیون دیپلوم‌ خبر داده می‌گویند: تعداد دپیلوم‌ها یک میلیون است که تاکنون ۷۸ هزار آن به وزارت تحصیلات عالی رسیده است.
به گفته آنان: میکانیسم یا معیار اعبتاردهی برای توزیع دیپلوم برای دانش آموختگان دانشگاه‌های خصوصی و دولتی، اساس شمولیت کانکور، جدول نتایج سمستروار، کتاب فراغت و پروسه اعتباردهی دانشگاه‌های مربوط می‌باشد.
مسئولان وزارت تحصیلات عالی هدف از این اقدام را شناسایی دانشجویان خیالی دانسته تاکید کردند: دانشجو باید براساس جعل شامل نشده، اسناد تکمیلی موجود باشد، پروسه جدول نتایج وجود داشته باشد تا دانشجویان خیالی شناسایی شوند.
این گفته‌ها پس از پخش شایعاتی مبنی براینکه گویا وزارت تحصیلات عالی تصمیم دارد، پس از امتحان خروجی یا تخصصی از دانش آموختگان دانشگاه‌های خصوصی به آنان دیپلوم توزیع کند، ابراز می‌شود.
اما اکنون وزارت تحصیلات عالی این شایعات را رد کرده و تایید می‌کند که به دانش آموختگان آن عده از دانشگاه‌های خصوصی معیاری که میکانیسم و شرایط این وزارت را تکمیل کرده اند، دیپلوم توزیع می‌شود.
فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به روزنامه ماندگار می‌گوید: به منظور توزیع دیپلوم برای دانش آموختگان دانشگاه‎های خصوصی و دولتی یک سلسله میکانیسم‌های خاص در نظر گرفته شده و هیچ تفاوتی میان دانشگاه‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد.
او ضمن اینکه از رسیدن یک میلیون دیپلوم‌ خبر می‌دهد می‌گوید: تعداد دپیلوم‌ها یک میلیون است که تاکنون ۷۸ هزار آن به وزارت تحصیلات عالی رسیده است.
استاد امین گفت: میکانیسم یا معیار اعتباردهی برای توزیع دیپلوم از طرف وزارت تحصیلات عالی شامل، اساس شمولیت کانکور، جدول نتایج سمستروار، کتاب فراغت و پروسه اعتباردهی دانشگاه‌های مربوط می‌باشد.
او تاکید کرد: دانشجو باید براساس جعل شامل دانشگاه نشده باشد، اسناد تکمیلی باید موجود باشد، پروسه جدول نتایج وجود داشته باشد تا دانشجویان خیالی شناسایی شوند.
به گفته او: دیپلوم‌های خصوصی و دولتی یکسان است و تفاوتی ندارند؛ اما به آن‌عده از دانشگاه‌های خصوصی و دولتی که مرحله اعتباردهی و ارزیابی را سپری نکرده اند، با درنظرداشت یک سلسله میکانیسم‌های خاص دیپلوم توزیع می‌شود.
سخنگوی وزارت تحصیلات تصریح کرد: اگر این مراحل تکمیل نشده باشد، وزارت طرزالعمل خاص دیگری را برای توزیع دیپلوم در نظر دارد که عنقریب نهایی شده و براساس آن دیپلوم توزیع خواهد شد.
استاد امین در خصوص اینکه چرا به دانشگاه‌های که با معیار برابر نیستند، جواز داده شده، گفت: در طول یکسال دیدگا‌ه‌ وزارت نه تنها نسبت به دانشگاه‌های خصوصی، بلکه نسبت به دانشگاه‌های دولتی نیز تغییر کرده است.
وی افزود: ما تایید می‌کنیم که در سال‌های گذشته دانشگا‌های غیرمعیاری افزایش یافته اند؛ اما طبق حکم رئیس‌جمهور، ایجاد دانشگاه‌های خصوصی به حالت تعلیق درآمده به جز دانشگاه‌های که جواز را قبلاً گرفته بودند؛ اما طی مراحل آنان باقی مانده بود که تعداد شان به ۲۰ دانشگاه می‌رسد.
او گفت: مقررات ‌ دانشگاه‌های خصوصی تعدیل شده و میکانیسم نظارتی ما به کار آغاز کرده و دانشگاه‌های خصوصی را به طور دقیق ارزیابی می‌کنند.
با این حال کریم‌الله وثیق رئیس ‌اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی می‌گوید: این گونه شایعات وجود داشت که گویا به دانش آموختگان دانشگاه‌های خصوصی دیپلوم توزیع نمی‌شود؛ اما هیچ گونه مکتوب رسمی به اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی مواصلت نکرده که این شایعات را تصدیق کند.
وثیق امتحان خروجی از دانش آموختگان دانشگاه‌های خصوصی را ضربه بزرگ به این دانشگاه‌ها عنوان کرده گفت: اگر چنین شود، حیثیت و اعتبار دانشگاه‌های خصوصی را به شدت صدمه خواهد زد.
او همچنان گفت: ما به این باور هستیم که این چنین نخواهد شد و ممکن نیست چرا که هم حیثیت کسانیکه در بخش خصوصی تحصیل کرده اند، هم اعتبار دانشگاه‌های خصوصی و هم اعتبار وزارت تحصیلات عالی زیر پرسش خواهد رفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала