نارضایتی مردم از شورای عالی صلح

© Photo / کسرانارضایتی مردم از شورای عالی صلح
نارضایتی مردم از شورای عالی صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پنج نهاد مدنی در افغانستان، با انجام یک تحقیق تازه در مورد «نقشه راهی برای صلح»، می‌گویند که بیشتر مردم از شورای عالی صلح که مسوولیت اصلی پیش‌برد گفتگوها با شورشیان مسلح مخالف دولت را به عهده دارد، ناراضی هستند و از این شورا به عنوان بخشی از منازعه نام می‌برند.

مسوولان این نهادهای مدنی می‌افزایند که این تحقیق طی یک سال گذشته با جوانب مختلف درگیر جنگ و صلح در مناطق مختلف کشور صورت گرفته و نتیجه آن نشان می‌دهد که میزان نارضایتی مردم و طرف‌های درگیر جنگ و صلح از شورای عالی صلح بالاست.

ودود پدرام رییس موسسه حمایت از حقوق بشر و محو خشونت، از نهادهای تحقیق کننده در مورد نقشه راه صلح، امروز یکشنبه، در یک کنفرانس خبری با ارایه یافته‌های‌شان گفت که بیشتر اعضای شورای عالی حمایت مردم را ندارند. وی گفت: «اکثریت دیدگاه جوانان و نهادهای جامعه مدنی افغانستان بر این بودند که شورای عالی صلح متاسفانه کارایی نداشته و بیشتر به یک نهادی که پول‌های بسیار هنگفتی را در روند حیف و میل کرده‌اند. بخاطری که اکثریت کسانی که در راس شورای عالی صلح قرار دارند خودشان در منازعات گذشته افغانستان طرف قرار داشته‌اند. به این خاطر کسانی که طرف منازعه بوده، بسیار دشوار بود که طالبان اعتماد بکنند و با این‌ها وارد صلح و مذاکره شود.»

ودود پدرام تاکید کرد که تلاش‌های صلح در افغانستان به یک پروژه تبدیل و زمینه‌ساز فساد مالی گسترده شده است. به گفته رییس موسسه حمایت از حقوق بشر و محو خشونت، شورای عالی صلح پول‌های بسیار هنگفتی را بنام تامین صلح به مصرف رسانده و هیچ حسابی هم از آن تاکنون پس نداده است. آقای پدرام می‌گوید: «حیف و میل پول‌های هنگفت توسط شورای عالی صلح باعث شد که شورشگری را در افغانستان بیشتر ترغیب بکند. بخاطر این‌ که روند صلح به یک پروژه تبدیل شد. فرماندهانی که در محلات علیه حکومت افغانستان ایستاد می‌شدند، از طریق دادن پول دوباره به دولت برگشتانده می‌شد. این کار به یک پروژه تبدیل شد و از همین خاطر اکثرا از آن بهره‌برداری مادی صورت گرفت.»

© Photo / کسرانارضایتی مردم از شورای عالی صلح
نارضایتی مردم از شورای عالی صلح - اسپوتنیک افغانستان
نارضایتی مردم از شورای عالی صلح

عدم شفافیت روند صلح

مسوولان نهادهایی که در مورد تهیه نقشه راه صلح تحقیق کرده‌اند، می‌گویند که تاکنون تلاش‌های صلح در افغانستان به صورت شفاف نبوده و بیشتر مردم به ویژه زنان شامل این روند نشده‌اند. به گفته‌ی آنان، عدم شفافیت تلاش‌های صلح باعث شده تا مردم نسبت به تامین صلح در کشور بی‌اعتماد و بی‌باور شوند.

ادریس عمرزاد رییس نهاد برابری برای صلح و دموکراسی نیز، در این کنفرانس خبری گفت که صلح تنها به مفهوم ختم جنگ و منازعه نیست، بلکه صلح فضایی است که در آن هریک از شهروندان بتوانند به گونه مسالمت‌آمیز عاری از هرگونه تشویش روحی زندگی کنند. به گفته آقای عمرزاد، این مساله برای مردم افغانستان تنها یک «آرمان» است.

ادریس عمرزاد گفت که نتایج تحقیقات شان نشان می‌دهد که شورای عالی صلح تاکنون نتوانسته مسوولیت‌های خود را به صورت شفاف و مستقلانه انجام بدهد. او تاکید کرد که مردم خواهان اصلاح این شورا هستند. وی گفت: «برخی از جاهایی که ایجاب اتخاذ تصامیم می‌کند، شورای عالی صلح نمی‌تواند تصمیم بگیرد. بنابراین ایجاب می‌کند که ساختارهای شورای عالی صلح از بعد صلاحیتی و مسوولیت‌پذیری مورد بازنگری قرار بگیرد.»

رییس نهاد برابری برای صلح و دموکراسی افزود که مردم افغانستان تاکنون از روند ادغام مجدد آگاهی لازم ندارند. به گفته او، اکثریت مردم تصور می‌کنند که این روند به منظور گرفتن امتیازهای مادی توسط برخی از افراد زورمند و مسلح به پیش‌برده می‌شود. آقای عمرزاد گفت: «تاکنون حکومت افغانستان نتوانسته که یک پالیسی و استراتیژی جامع داشته باشد تا کسانی را که به گونه مستقیم و یا غیرمستقیم سلاح بدست دارند و اعمال تروریستی را انجام می‌دهند، خلع سلاح کند. علاوه بر آن افرادی که مستقیما علیه حکومت افغانستان می‌جنگند، یک تعداد افراد دیگر هم اکنون به گونه غیرمسوولانه صلح بدست دارند و در روزهای ملی و رخدادهای خیلی خجسته آشوب می‌آفرینند.»

ادریس عمرزاد می‌گوید که نتایج تحقیقات‌شان نشان می‌دهد که بیشتر تصمیم‌ها در مورد صلح پشت دروازه‌های بسته اتخاذ می‌شود و مردم آگاهی ندارند که این روند به کجا می‌انجامد. به گفته او، اکثریت اعضای شورای عالی بدون رضایت مردم انتصاب شده‌اند. آقای عمرزاد تاکید کرد که نقش دادن مردم به ویژه زنان در تلاش‌های صلح، می‌تواند این تلاش‌ها را به نتیجه مطلوب برساند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала