امریکا برای صدها دختر افغان زمینه تحصیل رایگان را فراهم می سازد

© ResoluteSupportMediaهفتاد و هشت درصد آموزگاران در کابل زن هستند
هفتاد و هشت درصد آموزگاران در کابل زن هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا زمینه تحصیل رایگان برای 900 دختر افغان را در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس فراهم می سازد.

به گزارش پژواک، مطابق با این طرح، آن عده از دخترانی که امتحان کانکور را سپری کرده‌اند و واجد شرایط ادامه تحصیل در مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی شناخته شده‌اند؛ اما هزینه تحصیل خود را ندارند، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

ثریا عمر نماینده بنیاد آسیایی (Asia Foundation) امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این برنامه، بخشی از پروژه پروموت (Promote) اداره انکشاف بین المللی امریکا است که توسط بنیاد آسیایی اجرا می‌شود.

وی افزود از امروز، آن عده از دخترانی که علاقه‌مند ادامه تحصیل هستند؛ اما امکانات مالی لازم را ندارند، از تمام ۳۴ ولایت کشور می‌توانند فورم‌های ثبت نام را به شکل آنلاین از بنیاد آسیایی دریافت کنند.

خانم عمر افزود:- "به کسانی که نمرات امتحان کانکورشان بین ۱۵۱ و ۱۸۹ باشد و از سوی وزارت تحصیلات عالی به مؤسسات عالی خصوصی معرفی شده باشند؛ به دلیل ممانعت فامیل از امتحان کانکور بازمانده باشند و یا در دهات زندگی می‌کنند و اقتصاد آن‌ها ضعیف است، اولویت داده می‌شود."

اما نماینده بنیاد آسیایی خاطرنشان کرد که متقاضیان نباید در هیچ یک از مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی به عنوان محصل در حال ادامه تحصیل باشند.

ثریا عمر تصریح کرد در مجموع ۹۰۰ تن تحت پوشش این پروژه قرار می‌گیرند که از این تعداد، ۷۲۰ تن، برای دوره لیسانس در داخل کشور و ۱۸۰ تن برای دورۀ ماستری به هندوستان اعزام می‌شوند و تمام مصارف تحصیلی آن‌ها پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، از مجموع کسانی که واجد شرایط لیسانس شناخته شوند، ۲۱۶ تن امسال و متباقی سال آینده جذب خواهند شد؛ اما درخواست‌های متقاضیان دورۀ ماستری در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ پذیرفته خواهد شد.

بر پایه معلومات وی، این پروژه ۱۵ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد که از سوی اداره انکشاف بین المللی امریکا (USAID) پرداخت می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала